Star UAV System AT200

Nákladní bezpilotní vzdušný prostředek typu AT200 z dílny společnosti Star UAV System se stal prvním bezpilotním nákladním vzdušným prostředkem na světě s nosností větší než 1 t. Zmíněný stroj není ničím jiným, než modifikací devítimístného jednomotorového turbovrtulového lehkého víceúčelového letounu typu P-750 XSTOL novozélandské společnosti Pacific Aerospace Limited. UAV typu AT200 je tedy koncipován jako dolnoplošník s přímým křídlem a klasicky uspořádanými ocasními plochami. Pohon tohoto stroje obstarává, stejně jako v případě výchozího pilotovaného typu P-750, jeden 750 hp turbovrtulový motor typu PT6A-34 kanadské značky Pratt & Whitney Canada. Zmíněný motor je instalován v protáhlé přídi trupu a roztáčí jednu třílistou tažnou vrtuli. Podstatnou část trupu UAV typu AT200 vyplňuje nákladový prostor. Nákladový prostor tohoto stroje má objem 10 m3 a jeho útroby zpřístupňují jedna obdélníková nákladová vrata, která se nacházejí na levoboku trupu, přímo za křídlem. Křídlo UAV typu AT200 má obdélníkový půdorys. Zatímco vzepětí vnitřních částí křídla tohoto stroje je nulové, vnější části křídla UAV typu AT200 mají kladné vzepětí. Ocasní plochy tohoto stroje se sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která je opatřena krátkým předkýlem, a jedné hornoplošně uspořádané obdélníkové vodorovné plochy (VOP). Ocasní plochy tohoto stroje doplňuje jedna lichoběžníková kýlovka. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu AT200 tvoří poměrně robustní pevný (nezatahovatelný) tříbodový kolový podvozek příďového typu. Díky tomu tento stroj může operovat i z VPD s nezpevněným povrchem. Ke vzletu a přistání mu přitom postačuje VPD s délkou pouhých 200 m. Délka rozjezdu při vzletu a dojezdu při přistání UAV typu AT200 totiž činí pouhých 77 m a 100 m. Palubní vybavení UAV typu AT200 umožňuje provádět plně autonomní let podle předem zadaných koordinát, včetně vzletu a přistání. Zmíněný stroj je přitom schopen i autonomního zpátečního letu. Alternativně UAV typu AT200 může řídit na dálku operátor z pozemního stanoviště. K tomu přitom slouží proti rušení odolný datalink s utajeným přenosem. Vývoj UAV typu AT200 byl zahájen v červnu roku 2016. Na vývoji tohoto stroje se přitom podílely společnosti Saanxi Huaishi Nonferrous Metals a BAIC Group spolu s institutem IET (Institute of Engineering Thermophysics) CAS (Chinese Academy of Science). Prototyp UAV typu AT200 (B-10HE) se do oblak poprvé vydal dne 26. října 2017. V únoru roku 2019 bylo oznámeno, že vývoj UAV typu AT200 již dospěl do stádia sériové výroby. Prvním provozovatelem tohoto stroje se stane společnost SF Express. Zmíněná společnost si zatím objednala tři UAV typu AT200 pro potřeby provozních zkoušek. S jejich dodáním se počítá v roce 2019. Kromě toho se společnosti Star UAV System podařilo uzavřít kontrakt s blíže neuvedeným zákazníkem na dodání 50-ti těchto strojů do roku 2022. Plány výrobce počítají s vybudováním závodu na výrobu zmíněných strojů s výrobní kapacitou nejméně 10 ks/měsíc. Pro UAV typu AT200 se zajisté najde využití nejen v civilním sektoru, ale i u armády. Zmíněný stroj je totiž ideálním prostředkem k zásobování čínských vojenských základen vybudovaných na ostrovech v Jihočínském moři a základen nacházejících se v obtížně dostupných horských oblastech.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden turbovrtulový motor typu Pratt & Whitney Canada PT6A-34 kanadské výroby s max. výkonem 750 hp

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladového prostoru s objemem 10 m3

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 12,80 m
Délka: 11,84 m
Výška: 4,04 m
Prázdná hmotnost: 1 630 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 400 kg
Max. rychlost: 313 km/h
Praktický dostup: 6 100 m
Max. dolet: 2 183 km
Vytrvalost: 8 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.2.2019