BUAA/HAIG BZK-005 Giant Eagle / Sea Eagle

Strategický bezpilotní vzdušný průzkumný prostředek pro střední a velké výšky s velkou vytrvalostí typu BZK-005 je společným dílem institutu BUAA (Beijing University of Aeronautics and Astronautics) a společnosti HAIG (Harbin Aviation Industrial Group) z Harbinu. Zmíněný stroj je řešen jako středoplošník s výrazně zploštělým trupem s ostrými „stealth“ okraji, které plynule přecházejí v šípové křídlo se značným rozpětím. Protože je navíc zhotoven vesměs z kompozitních materiálů, má relativně malou efektivní radiolokační odrazovou plochu (RCS). Z odtokové hrany křídla UAV typu BZK-005 vybíhá dvojice nosníků zdvojené svislé ocasní plochy (SOP). Zdvojená SOP tohoto stroje má lichoběžníkový tvar a výrazný sklon vně podélnou osu trupu. Konce obou ocasních nosníků UAV typu BZK-005 navzájem propojuje jedna vodorovná ocasní plocha (VOP) s půdorysem ve tvaru písmene „V“. Pohon UAV typu BZK-005 obstarává jeden pístový motor. Ten je vestavěn do zadní části trupu a roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Na břichu přídě trupu, přímo před příďovým podvozkem, se zase nachází kulovitá věžička s optikou průzkumných systémů v podobě sestavy IČ a CCD kamer. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu BZK-005 tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje (po směru letu) do břicha špice trupu, hlavní podvozek se zasouvá (směrem k podélné ose trupu) do rozšířené střední části křídla. Vývoj UAV typu BZK-005 byl zahájen na počátku prvního desetiletí 21. století. Široká veřejnost se mohla s UAV typu BZK-005 poprvé seznámit na propagačním videu konsorcia AVIC (Aviation Industry Corporation of China) promítaném na Airshow China 2006, která se konala v listopadu roku 2006 v Zhuhai. In-natura byl ale tento stroj poprvé veřejně prezentován až dne 3. září 2015, a to na vojenské přehlídce konající se k příležitosti oslav konce druhé světové války. UAV typu BZK-005 se nachází ve výzbroji PLAAF a PLANAF. Námořní modifikace tohoto stroje přitom nese označení BZK-005H Sea Eagle. Ze satelitních snímků je patrné, že jsou UAV typu BZK-500 dislokovány na Spratlyho ostrovech, odkud mohou podnikat průzkumné mise nad vodami Jihočínského moře, a v Tibetu, v sousedství Indie.

Verze:

BZK-005 Giant Eagle – modifikace UAV typu BZK-005 pro PLAAF

BZK-005H Sea Eagle – modifikace UAV typu BZK-005 pro PLANAF

BZK-005B Sky Eagle – modifikace UAV typu BZK-005 s polokapkovitým dielektrickým krytem antény radiolokátoru kategorie SAR pod špicí trupu, na pozici kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému. Kryt elektro-optického pozorovacího systému je u tohoto modelu umístěn na břichu střední části trupu, na úrovni náběžné hrany křídla. UAV typu BZK-005B byl dne 13. listopadu 2017 prezentován v prostorách výrobního závodu z Taizhou. Zde prezentovaný stroj ale postrádal instalaci elektro-optického pozorovacího systému. Ze snímku, který pochází z března roku 2020, je patrné, že se tento model již nachází ve výzbroji PLAAF.

BZK-005BH Sky Eagle – modifikace UAV typu BZK-005B pro PLANAF

BZK-005D? – speciální modifikace UAV typu BZK-005BH? pro vedení radioelektronického boje nebo radiotechnického průzkumu (?). Tento model se vyznačuje instalací soustavy břitových antén pod přídí trupu a poprvé byl identifikován v lednu roku 2024.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  pouze ČLR (PLAAF a PLANAF)

 

 

 

Navádění:   autopilot + GPS

Pohon:       jeden turbovrtulový motor neznámého typu

Vybavení:   elektro-optický pozorovací systém sestávající se z IČ a CCD kamery (otočný kulovitý kryt nacházející se na břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku). Užitečné zatížení tohoto stroje činí nejméně 150 kg

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: do 1 250 kg
Cestovní rychlost: 150 až 180 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Max. dolet: 2 400 km
Vytrvalost: 40 hod

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.1.2024