CASC CH-4 (KVD002)

Taktický bezpilotní vzdušný prostředek pro střední výšky s velkou vytrvalostí (MALE) typu CH-4 z dílny společnosti CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) byl již od počátku vývoje zamýšlen pro export. Zmíněná společnost jej přitom vyprojektovala hned ve dvou verzích, a to CH-4A a CH-4B. Zatímco model CH-4A slouží k vyhledávání, identifikování a označování pozemních cílů, vedení radioelektronického boje (REB), retranslaci spojení, vzdušnému mapování a vyhodnocování bojové činnosti, model CH-4B může kromě výše uvedeného provádět též útoky na pozemní cíle za pomoci přesně naváděné munice. Svým celkovým vzezřením se bezpilotní vzdušný prostředek typu CH-4 nápadně podobá americkým bezpilotním vzdušným prostředkům řady RQ-1 Predator a MQ-9 Reaper. Zatímco rozměrově leží někde mezi mini, po hmotnostní stránce je velmi blízký lehčímu typu RQ-1 Predator. Jedná se tedy o středoplošník se štíhlým protáhlým trupem se zaobleným profilem a ostrými „stealth“ okraji, štíhlým přímým křídlem a poměrně vysokými motýlkovými ocasními plochami s obdélníkovým tvarem nepodobnými ocasním plochám amerického UAV typu MQ-9 Reaper. Vyvýšený hřbet přídě trupu tohoto stroje ukrývá anténu satelitního komunikačního systému, za jehož pomoci lze předávat získané informace pozemnímu vyhodnocovacímu stanovišti v reálném čase. Do zádě trupu UAV typu CH-4 je zase vestavěna pohonná jednotka v podobě pístového čtyřválce neznámého typu (údajně se jedná o modifikaci automobilového motoru). Zmíněný motor přitom roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání. Ke vzletu a přistání UAV typu CH-4 využívá zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Pozemní řídící stanoviště dokáže řídit činnost tří až čtyř UAV této řady najednou. Prvním provozovatelem bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4, v ozbrojené verzi CH-4B, se stala letecká složka Irácké armády. První UAV typu CH-4B přitom do Iráku dorazily dne 23. ledna 2015. Součástí výzbroje irácké armády se staly nejméně čtyři tyto stroje. Existence UAV typu CH-4B s iráckými výsostnými znaky je ale známa až od března toho samého roku. Oficiální prezentace „iráckých“ UAV typu CH-4B se konala dne 10. října 2015. Krátce nato Irácká armáda tyto stroje nasadila do bojů s radikály ISIL. Obsluhu „iráckých“ UAV typu CH-4B ale tehdy zajišťovaly, stejně jako obsluhu lehčích „alžírských“ a „nigerijských“ UAV typu CH-3, čínské posádky. Přestože UAV typu CH-4 měl původně být ryze exportním artiklem, později si našel též cestu k čínské pozemní armádě (PLA). PLA přitom podle všeho dala tomuto typu přednost před obdobným typem GJ-1 Wing Loong I, který je provozován letectvem (PLAAF). Modifikace UAV typu CH-4 pro PLA nese označení KVD002 a poprvé byla identifikována v září roku 2021.

Verze:

CH-4A – základní ryze průzkumná modifikace bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4. Tento model je nabízen od počátku roku 2012.

CH-4B – ozbrojená modifikace průzkumného bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4A. Tento model se vyznačuje instalací čtyř zbraňových závěsníků pod křídlem. Na ty lze přitom umístit protizemní řízené střely nebo naváděné pumy. Přestože tento model přebírá pohonný systém od svého ryze průzkumného předchůdce bez změn, jeho užitečné zatížení činí celých 345 kg (vs 115 kg). Toho se přitom podařilo docílit snížením zásoby paliva ze 325-ti kg na 165 kg.

KVD002 – modifikace bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4A pro PLA. PLA tento model používá k vyhledávání a označování pozemních cílů pro útočné vrtulníky a k ničení pozemních cílů za pomoci přesně naváděné munice. K přepravě výzbroje přitom UAV typu KVD002 využívá jeden pár podkřídlových závěsníků. Součástí vybavení tohoto modelu se kromě elektro-optického sytému, jehož kulovité pouzdro se nachází přímo za příďovým podvozkem, stal též radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR). Instalace antény zmíněného radiolokátoru se přitom nachází uvnitř kapkovitého krytu, který je uchycen, za pomoci nízkého pylonu, v břichu trupu, v oblasti před křídlem. UAV typu KVD002 byl poprvé identifikován na videu ze září roku 2021. PLA přitom tyto stroje provozuje na Jihovýchodě ČLR, poblíž hranic s Indií. Svůj veřejný debut si UAV typu KVD002 odbyl, v konfiguraci s dvojicí řízených střel typu AR-1 na křídelních závěsnících, na 6. ročníku výstavy China Helicopter Exposition 2023, která se konala v září roku 2023 v Tianjinu.

KVD002 (ELINT) – modifikace bezpilotního vzdušného prostředku typu KVD002 pro radiotechnický průzkum. Tento model postrádá instalaci kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému i křídelních zbraňových závěsníků. K břichu trupu tohoto modelu, v oblasti před křídlem, je uchycen, za pomoci nízkého pylonu, rozměrný kapkovitý kryt antény ELINT stanice. Tento model byl poprvé identifikován na videu z ledna roku 2023. Armáda ELINT variantu UAV typu KVD002 provozuje na jihovýchodě ČLR. Odtud přitom tyto stroje mohou podnikat průzkumné lety směrem k Taiwanu a Japonsku.

CH-4B (civilní) – speciální modifikace bezpilotního vzdušného prostředku typu CH-4B pro lesnické hlídkování. Kulovité pouzdro elektro-optického systému tohoto modelu, které se nachází za příďovým podvozkem, má výrazně menší rozměry než u vojenských verzí UAV typu CH-4. Křídelní závěsníky civilní CH-4B samozřejmě postrádá. Tento model je provozován nejméně v jednom exempláři (UAS00376107) blíže neuvedenou čínskou soukromou společností. První fotografie zmíněného stroje se přitom na internetu objevily v srpnu roku 2023.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Alžír (CH-4B), ČLR (KVD002), Egypt (CH-4B), Irák (v roce 2016 dodány 4 ks modelu CH-4B), Jordánsko (v roce 2016 dodány 2 ks modelu CH-4B) a Saudská Arábie (v roce 2015 dodány 2 ks modelu CH-4B)

 

CH-4A

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu (údajně modifikace automobilového motoru)

Vybavení:   senzorové vybavení do celkové hmotnosti 115 kg - digitální denní kamera se schopností rozpoznat pozemní cíl (tank o velikosti 6 x 4 m) na vzdálenost do 11 km, označit pozemní cíl pohybující se relativní rychlostí do 120 km/h (při letu ve výšce 5 000 m) a určit polohu pozemního cíle (tank o velikosti 6 x 4 m) s přesností do 80 m nebo digitální IČ kamera se schopností rozpoznat pozemní cíl (tank o velikosti 6 x 4 m) na vzdálenost do 8 km a označit pozemní cíl pohybující se relativní rychlostí do 120 km/h (při letu ve výšce 5 000 m) a laserový dálkoměr/značkovač cílů, popř. retranslační stanice nebo radiolokátor se syntetickou aperturou (SAR) s dosahem 40 km a schopností označit pozemní cíl pohybující se rychlostí od 20 km/h a určit polohu pozemního cíle s přesností do 120 m. Optika všech výše uvedených elekro-optických průzkumných systémů je přitom umístěna uvnitř otočného kulovitého pouzdra, které se nachází na břichu trupu přímo za šachtou příďového podvozku.

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,50 m
Výška: 3,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 260 kg
Cestovní rychlost: 150 - 180 km/h
Max. rychlost: 235 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Max. dolet: 3 500 km
Operační rádius: 250* km
Vytrvalost: 30 hod

 

 

CH-4B

 

Navádění:   inerciální + GPS

Pohon:        jeden pístový motor neznámého typu (údajně modifikace automobilového motoru)

Vybavení:   elektro-optický průzkumný systém (kulovité pouzdro nacházející se na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku) a radiolokátor se syntetickou aperturou (protáhlý kapkovitý dielektrický kryt uchycený, za pomoci nízkého pylonu, k břichu trupu, v oblasti mezi výše uvedeným kulovitým krytem elektro-optického průzkumného systému a křídlem)

Výzbroj:     protitankové řízené střely typu HJ-10, protizemní řízené střely s laserovým navedením typu AR-1, LJ-7 či LJ-9 nebo klouzavé pumy s družicovým navedením typu FT-5 (50 kg) či FT-10 (25 kg), přepravované na čtyřech závěsnících nacházejících se pod křídlem

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 18,00 m
Délka: 8,50 m
Výška: 3,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 330 - 1 350 kg
Cestovní rychlost: 150 - 180 km/h
Max. rychlost: 210 km/h
Praktický dostup: 7 000 m
Max. dolet: 1 600 km
Operační rádius: 250* km
Vytrvalost: 14 hod

 

 

* platí pro exportní verzi bez SATCOM

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.9.2023