CASTD TY-1

Typ:  dopravní ekranoplán

Určení:  přeprava osob nebo nákladu na krátké vzdálenosti

Historie:  Projekt svého prvního ekranoplánu, který vešel ve známost jako TY-1, institut CASTD (Čínská akademie vědeckého a technického rozvoje) zpracoval mezi červnem 1996 a srpnem 1997. Primárním posláním tohoto dvoumotorového středoplošníku s protáhlým člunovitým trupem a ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“ se přitom stala přeprava osob a nákladu. Dále ekranoplán typu TY-1 může sloužit pro boj s pašeráky drog a pro pátrací a záchrannou činnost. Jeho pohon obstarávají dva 295 hp pístové motory typu IO-540K1B5, které jsou vetknuty do náběžné hrany křídla. Zmíněné motory zastávají funkci startovacích a letových jednotek zároveň a prostřednictvím dlouhých hřídelí roztáčejí dvojici zaplášťovaných čtyřlistých vrtulí. Jejich prstencovité pláště jsou přitom uchyceny za pomoci krátkých pylonů k oběma bokům přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou. Na zadní části těchto plášťů, přímo za vrtulemi, se pak nacházejí regulační žaluzie. Za jejich pomocí je v průběhu vzletu vháněn vzduch pod křídlo (obdobné řešení jako v případě ruského typu Volga-2). Křídlo ekranoplánu TY-1 dostalo do vínku obdélníkový půdorys a instalaci podlouhlých svislých ploch na koncích. Tyto svislé plochy spolu se vztlakovými klapkami ve vysunuté poloze vytvářejí pod křídlem jakousi kapsu, která zadržuje vzduch. První prototyp dopravního ekranoplánu typu TY-1 byl zároveň prvním sériovým strojem. Jeho letové zkoušky se přitom rozeběhly dnem 10. listopadu 1998. Po ukončení zkušebního programu, který zabral celých deset měsíců, byl tento stroj zaveden do komerčního provozu na jednom čínském jezeře. Zde přitom do dnešních dnů zajišťuje přepravu turistů. Přestože byl ekranoplán typu TY-1 vyprojektován pro přepravu 15-ti osob, kuli hmotnostním problémům vyplývajícím z dodatečné instalace klimatizační jednotky tento stroj létá pouze s 11-ti pasažéry na palubě. V květnu roku 2000 byl dokončen druhý exemplář ekranoplánu typu TY-1. Jakékoliv další informace o celém programu TY-1 nejsou zatím bohužel k dispozici.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Lycoming IO-540K1B5 americké výroby s max. výkonem po 295 hp

Kapacita:    11 až 15 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 125 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,00 m 
Délka:   16,00 m
Výška: 4,90 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 900 kg
Max. rychlost: 200 km/h
Letová výška:   0,6 až 1,2 m
Max. dolet:    400 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012