CSSRC Type 961

 

Typ:  výzkumný ekranoplán

Určení:  prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu koncipovaného jako katamarán (dva trupy)

Historie:  Vývoj ekranoplánů, tedy vzdušných prostředků využívajících pro let v malé výšce nad povrchem tzv. přízemního efektu, byl v ČLR zahájen již na konci 60. let, a to na půdě institutu CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum), CASTD (Čínská akademie vědeckého a technického rozvoje) a MARIC (Námořní vývojový a výzkumný institut Číny). Zatímco instituty CSSRC a CASTD se zaměřily na vývoj klasických ekranoplánů, které se pohybují nad povrchem na dynamickém vzduchovém polštáři, do středu pozornosti institutu MARIC se dostaly odlišně koncipované ekranoplány se schopností se vznášet na statickém vzduchovém polštáři (jako vznášedlo). Vznik vůbec prvního ekranoplánu čínské konstrukce v podobě výzkumného modelu „Type 961“ z dílny institutu CSSRC předcházel rozsáhlý teoretický a praktický výzkum se zaměřením na studium aerodynamiky, hydrodynamiky a stability plavidel této kategorie. Speciálně pro tyto účely institut CSSRC na konci 60. let zhotovil více než 40 zmenšených vlečných a motorizovaných modelů různě koncipovaných ekranoplánů. Ty pak byly testovány buďto v aerodynamickém tunelu institutu MARIC nebo ve zkušebním bazénu institutu CSSRC. Jediný prototyp výzkumného ekranoplánu typu „Type 961“ byl řešen jako jednomístný jednomotorový katamarán. Obdržel tedy dvojici člunovitých trupů navzájem propojených střední částí křídla s nevelkým rozpětím a značnou hloubkou. Oba tyto trupy přitom spolu se střední částí křídla tvořily jakousi kapsu, do které byl prostřednictvím tažné vrtule roztáčené jedním pístovým motorem vháněn vzduch. Na vnějších bocích zadní části obou člunovitých trupů ekranoplánu „Type 961“ se pak nacházela instalace nevelkých vnějších částí křídla. Letové zkoušky jediného prototypu tohoto stroje byly realizovány v letech 1968 až 1969. Poté ale veškerý vývoj ekranoplánů v ČLR na celých 10 let zastavila tzv. Velká kulturní revoluce. Ta přitom měla upevnit absolutistickou moc Mao Ce-tunga a na místo toho tuto zemi uvrhla na léta 1966 až 1976 ve fatální politický a hospodářský chaos.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor neznámého typu s max. výkonem 100 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 5,80 m 
Délka:   7,30 m
Výška: 2,00 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 720 kg
Max. rychlost: 110 km/h
Letová výška:   do 0,3 m
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012