CSSRC XTW-2

Typ:  experimentální dopravní ekranoplán

Určení:  prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou

Historie:  Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorového třímístného experimentálního ekranoplánu typu XTW-1, jehož jediný prototyp byl postaven v roce 1989, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu většího experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 14 cestujících. Ten přitom vešel ve známost jako XTW-2 a po koncepční stránce byl přesnou aerodynamickou zvětšeninou třímístného XTW-1. Obdržel tedy krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek, středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích a dvojici vně podélné osy trupu nakloněných svislích ocasních ploch (SOP) ve vrcholech vzájemně propojených jednou vodorovnou ocasní plochou (VOP). Protože v porovnání se svým předchůdcem v podobě modelu XTW-1 vykazoval větší hmotností, na místo 30 hp jednotek typu Rotax 447 obdržel silnější 295 hp motory typu Lycoming IO-540K1B5. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu Rotax 447 vestavěny do náběžné hrany křídla. Roztáčely však třílisté vrtule na místo vrtulí čtyřlistých. Jediný exemplář ekranoplánu XTW-2 byl postaven v roce 1990. Poznatky získané v průběhu letových zkoušek tohoto stroje přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu obdobně koncipovaného experimentálního ekranoplánu, který vešel ve známost jako XTW-3.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Lycoming IO-540K1B5 americké výroby s max. výkonem po 295 hp

Kapacita:    14 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,72 m 
Délka:   18,50 m
Výška: 5,14 m m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 600 kg
Max. rychlost: 130-150 km/h
Letová výška:   1 až 1,5 m
Max. dolet:    900 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012