CSSRC XTW-3

Typ:  experimentální dopravní ekranoplán

Určení:  prověření letových vlastností, stability, ovladatelnosti, aerodynamiky a hydrodynamiky ekranoplánu opatřeného křídlem s tvarem obrácené delty, výrazným záporným vzepětím a značnou hloubkou

Historie:  Poznatky získané v průběhu letových zkoušek dvoumotorových experimentálních ekranoplánů typu XTW-1 a XTW-2, jejichž prototypy vznikly v letech 1989 a 1990, institut CSSRC (Čínské lodní vědecké výzkumné centrum) následně zužitkoval při návrhu obdobně koncipovaného experimentálního stroje s kabinou pro dva piloty a 10 cestujících. Ten přitom vešel ve známost jako XTW-3 a stejně jako oba zmíněné modely obdržel krabicovitý trup s člunovitým břichem, zatahovatelný podvozek a středoplošně uspořádané křídlo s tvarem obrácené delty, nulovým vzepětím vnitřních částí (až po gondoly pohonných jednotek), výrazným záporným vzepětím vnějších částí a instalací vyrovnávacích plováků s nevelkými „winglety“ s výrazným kladným vzepětím na koncích. Trup tohoto modelu byl však kratší a navíc obdržel protáhlejší špici v oblasti před dvoumístnou pilotní kabinou. Úplnou novinkou se pak staly ocasní plochy uspořádané do tvaru písmene „T“. Všechny předchozí (i následující) modely z řady XTW byly totiž opatřeny dvojicí vně podélné osy nakloněných svislých ocasních ploch (SOP), které ve vrcholech navzájem propojovala jedna vodorovná ocasní plocha (VOP). Pohon ekranoplánu XTW-3 zajišťovala dvojice pístových motorů typu IO-540K185. Ty byly přitom stejně jako jednotky typu IO-540K1B5 modelu XTW-2 vestavěny do náběžné hrany křídla. Jediný prototyp ekranoplánu XTW-3 vznikl v roce 1996. Poznatky získané v průběhu letových zkoušek tohoto stroje, které se rozeběhly rok nato, přitom institut CSSRC později zužitkoval při návrhu většího a těžšího experimentálního ekranoplánu s kabinou pro dva piloty a 18 cestujících, jenž vešel ve známost jako XTW-4.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Lycoming IO-540K185 americké výroby s max. výkonem po 295 hp

Kapacita:    10 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,80 m 
Délka:   17,90 m
Výška: 5,30 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4 000 kg
Max. rychlost: 140 km/h
Letová výška:   0,5 až 2 m
Max. dolet:    do 400 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.8.2012