Xian H-6G (‘Badger’)

Typ:  námořní raketonosná modifikace středně těžkého bombardovacího letounu typu H-6F (Badger)

Určení:  ničení hladinových plavidel za pomoci řízených střel

Odlišnosti od letounu H-6F (Badger):

- instalace vyhledávacího-naváděcího radiolokátoru typu „Type 245“ (?) uvnitř polokapkovitého krytu, který se nachází na břichu přední části trupu, přímo před šachtou příďového podvozku, s výrazně robustnějším profilem na místo navigačního-bombardovacího radiolokátoru. Polokapkovitý dielektrický kryt antény radiolokátoru tohoto modelu má shodný tvar a rozměry jako polokapkovitý dielektrický kryt antény radiolokátoru letounu typu H-6D (Badger).

- instalace dvou párů zbraňových závěsníků pod vnějšími panely křídla. Zmíněné závěsníky slouží k přepravě protilodních řízených střel typu YJ-83K. Na vnější pár křídelních zbraňových závěsníků tohoto modelu lze alternativně umístit kontejnery s aktivním RL rušičem, které se nápadně podobají americkým REB kontejnerům typu AN/ALQ-131. Identické kontejnery se přitom staly též součástí podvěsného vybavení stíhacího-bombardovacího letounu typu JH-7/-7A (Flounder).

- instalace antény datalinku na hřbetu trupu

- instalace prostředků REB v podobě výstražného RL systému (antény na hřbetu koncového trupového aerodynamického krytu a na vrcholu SOP), výstražného protiraketového systému (po jednom páru senzorů na bocích přední části trupu, přímo za okénky kabiny navigátora, a na bocích koncového trupového aerodynamického krytu) a výmetnic klamných IČ/RL cílů (jejich instalace se nachází na bocích zadní části trupu, na úrovni předkýlu svislé ocasní plochy) na místo obranné hlavňové výzbroje. V této souvislosti z hřbetu trupu (v oblasti za kabinou letové posádky) a břicha trupu (v oblasti za trupovou pumovnicí) zmizely obě dvě dálkově ovládané střelecké věže, zatímco ocasní střeleckou věž nahradil obdobně tvarovaný aerodynamický kryt. Hranatý překryt kabiny „ocasního“ střelce přitom zůstal zachován.

- absence protáhlých polokapkovitých průzorů pracoviště střelce na bocích ocasní části trupu, přímo pod vodorovnou ocasní plochou

- instalace jednoho páru drobných protáhlých polokapkovitých dielektrických krytů antén obranného systému (?) na bocích přední části trupu, přímo za pilotní kabinou. Instalaci zmíněných krytů obdržely pouze některé exempláře tohoto modelu.

- instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných hranatých okének fotoaparátů (?) na pozici zrušené břišní střelecké věže. Zmíněnými okénky jsou opatřeny jen některé exempláře tohoto modelu.

Historie:  Vzhledem k tomu, že se vývoj strategického bombardovacího letounu typu Xian H-7 nepodařilo dotáhnout ani do prototypového stádia, PLAAF a PLANAF se na počátku 90. let stále muselo plně spoléhat na dvoumotorové podzvukové středně těžké bombardovací letouny řady H-6 (Badger). Protože tento derivát sovětského letounu typu Tu-16A (Badger A), jehož původ lze vystopovat v první polovině 50. let, bylo možné považovat za morálně zastaralou techniku už v době, kdy byl zařazen do výrobního programu závodu č.172 z Xianu, Číňané se tehdy pokusili vyjednat nákup moderních středně těžkých nadzvukových bombardovacích a raketonosných letounů typu Tu-22M3 (Backfire C) ruské výroby. Rozpad znepřáteleného SSSR, k němuž došlo v roce 1991, totiž na počátku 90. let ČLR opět umožnil navázat čilé obchodní vztahy s ruskými výrobci. Rusové ale tyto stroje nakonec Číňanům odmítli prodat. Z tohoto důvodu se PLAAF a PLANAF v otázce náhrady letounů řady H-6 (Badger) muselo opět plně spolehnout na domácí průmysl. Domácí průmysl přitom na poptávku po nových strategických raketonosných letounech ze strany PLAAF a PLANAF zareagoval novými modifikacemi již zavedeného typu H-6 (Badger). Speciálně pro PLANAF, které tehdy hledalo nástupce raketonosných letounů typu H-6D (Badger), byla konkrétně vyprojektována modifikace zmíněného stroje, která vešla ve známost pod označením H-6G. Paralelně vyvíjená raketonosná modifikace letounu typu H-6 (Badger) pro PLAAF zase obdržela označení H-6H. Zatímco letoun typu H-6D (Badger) se musel spoléhat na dvojici poněkud nepraktických těžkých protilodních řízených střel s aktivním radiolokačním navedením typu YJ-6/-61 (CAS-1A/B Kraken), které byly vystavěny na sovětských technologiích z 50. let, jedinou zbraní letounu typu H-6G (Badger) se stala čtveřice podstatně modernějších a o poznání menších a lehčích protilodních řízených střel s aktivním radiolokačním navedením typu YJ-83K. Shodná střela se přitom stala též součástí podvěsné výzbroje nadzvukového stíhacího-bombardovacího typu JH-7/-7A (Flounder). Tyto letouny ale mají v porovnání s letouny řady H-6 (Badger) o poznání kratší dolet a vytrvalost. Naproti tomu jsou znatelně rychlejší a v neposlední řadě též méně zranitelné. Poprvé byl raketonosný model H-6G (Badger) spatřen na propagačním videu konsorcia AVIC I (Aviation Industries of China I), pod které náleží společnost XAC (Xian Aircraft Industrial Corporation) z Xianu. Zmíněné video bylo přitom možné shlédnout na Airshow China 2002, která se konala v listopadu roku 2002 v Zhuhai. Do výzbroje PLANAF byl letoun typu H-6G (Badger) zařazen v roce 2005. Zmíněné stroje podnikají cvičné dálkové lety nad vodami Jihočínského moře směrem k Japonským ostrovům. Nejméně jeden letoun typu H-6G (rudá 089) je provozován zkušebním institutem CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Součástí letadlového parku PLANAF se stalo celkem 24 až 30 (?) letounů typu H-6G (Badger). Později byla část z nich přestavěna, v rámci modernizačního programu, na nosič dvou protilodních střel typu YJ-12, který vešel ve známost jako H-6L (Badger).

Verze:  -

Vyrobeno:  24 až 30 exemplářů (?)

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva proudové motory typu Xian WP-8 (kopie sovětského typu RD-3M-500) s max. tahem po 9 500 kp 

Radar:        vyhledávací-naváděcí impulsní dopplerovský radiolokátor typu „Type 245“ (?), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a sledování rozměrných pozemních a hladinových cílů a navádění protilodních řízených střel.

Vybavení:   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém (antény na hřbetu koncového trupového aerodynamického krytu a na vrcholu SOP), výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední části trupu, přímo za okénky kabiny navigátora, a na bocích koncového trupového aerodynamického krytu), dvanáct výmetnic klamných IČ/RL cílů (po šesti na obou bocích zadní části trupu, na úrovni protáhlého předkýlu svislé ocasní plochy) a podvěsný aktivní RL rušič (kontejnery tohoto zařízení se umisťují na vnější pár křídelních zbraňových závěsníků)

Výzbroj:     čtyři protilodní řízené střely s aktivním RL navedením typu YJ-83K, přepravované na dvou párech křídelních závěsníků. Na vnější pár křídelních závěsníků tohoto modelu lze alternativně umístit kontejnery s aktivním RL rušičem.

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 34,20 m 
Délka:   34,80 m
Výška: 10,36 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.2.2019