BIA „Beijing-1“

Typ:  lehký regionální dopravní letoun

Určení:  doprava osob na místních linkách

Historie:  Letoun typu Beijing-1 se stal vůbec prvním dopravním letounem čínské konstrukce. Prototyp tohoto stroje byl postaven BIA (Beijing Aviation Institute). Práce na projektu letounu typu Beijing-1 se přitom rozeběhly v únoru roku 1958. Dopravní letoun typu Beijing-1 byl určen k přepravě osmi až deseti osob na regionálních linkách a byl koncipován jako nevelký dvoumotorový dolnoplošník s poměrně krátkým zavalitým vřetenovitým trupem, přímým křídlem a konvenčními ocasními plochami. Pohon tohoto stroje obstarávaly dva vzduchem chlazené pístové motory typu Al-14 sovětské výroby. Ty se nacházely uvnitř vřetenovitých gondol, které byly vetknuty do náběžné hrany křídla, a roztáčely dvoulisté tažné vrtule. Zatímco v čele motorových gondol letounu typu Beijing-1 se nacházel kruhový lapač vzduchu, na jejich hřbetu se byl umístěn nevelký válcovitý kryt olejového chladiče. Trup letounu typu Beijing-1 ukrýval kabinu pro dva piloty a osm až deset cestujících. Zatímco na pravoboku trupu se nacházelo pět, na levoboku tohoto stroje bylo umístěno šest hranatých okének spolu se vstupními dveřmi. Ty se přitom nacházely přímo za odtokovou hranou křídla. Vzletové a přistávací zařízení letounu typu Beijing-1 tvořil zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahoval (po směru letu) do špice trupu, hlavní podvozky se zasouvaly (proti směru letu) do křídelních motorových gondol. Prototyp dopravního letounu typu Beijing-1, který svým vzezřením připomínal jakéhosi křížence sovětského Jaku-16 (Cork) (křídlo s motorovými gondolami) s britským letounem typu DeHavilland DH.104 Dove (trup), se do oblak poprvé vydal dne 23. září 1958. Předním představitelům čínského leteckého průmyslu byl zmíněný stroj prezentován dne 1. října toho samého roku. Krátce nato ale vývoj letounu typu Beijing-1 zastavilo vládní nařízení. Vývoj tohoto stroje proto nakonec nepřekročil prototypové stádium. Později se jediný prototyp letounu typu Beijing-1 stal jedním z exponátů leteckého muzea z Pekingu. Za branami zmíněného musea se přitom nachází do dnešních dnů.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        dva pístové motory typu Ivčenko Al-14 sovětské výroby s max. výkonem po 260 hp

Kapacita:    8 až 10 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 16,40 m 
Délka:   12,15 m
Výška: 4,39 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 000 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   4 800 m
Max. dolet:    1 075 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.7.2012