Harbin Heilongjiang-1

Typ:  lehký víceúčelový letoun

Určení:  přeprava osob a lehkého nákladu, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem a pátrací a záchranná činnost

Historie:  V roce 1958 na území ČLR vznikly prototypy hned pěti různých typů lehkých jednomotorových víceúčelových letounů s pístovým pohonem. Zatímco letouny typu Feilong-1 z dílny závodu ze Shanghaie a Shen Hang-1 z dílny letecké polytechnické školy ze Shenyangu nebyly ničím jiným, než přímou kopií čtyřmístného hornoplošníku typu Jakovlev Jak-12 (Creek) sovětské konstrukce, v případě letounů typu Yan’an-1 z dílny NPU (Northwest Polytechnic Univesity), Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu a Hongqi-1 z dílny letecké polytechnické školy z Beijingu šlo o stroje kvalitativně nové konstrukce. Letoun Heilongjiang-1 z dílny letecké polytechnické školy z Harbinu přitom přebíral celkové uspořádání od sovětského Jaku-12. Šlo tedy o jednomotorový hornoplošník s křídlem s obdélníkovým půdorysem a výztuhou z trubkových nosníků s tvarem písmene „V“, klasicky koncipovanými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem ostruhového typu. Od svého sovětského protějšku se Heilongjiang-1 odlišoval zejména schodovitým přechodem trupu v oblasti přímo za odtokovou hranou křídla ve výrazně štíhlejší nosník ocasních ploch. Obdobně byly přitom řešeny též letouny typu Yan’an-1 a Hongqi-1. Kromě toho čínský Heilongjiang-1 obdržel svislou ocasní plochu s více hranatým profilem. Pohon tohoto stroje zajišťoval, stejně jako v případě letounů typu Feilong-1, Shen Hang-1 a Yan’an-1, jeden vzduchem chlazený 160 hp pístový pětiválec typu M-11FR sovětské výroby. Právě tento typ motoru nebyl pro pohon Heilongjiangu-1 vybrán náhodou, neboť díky tomu, že zajišťoval pohon dvoumotorových cvičných letounů typu CJ-5 (licenční kopie sovětského Jaku-18), byl tehdy v ČLR dostupný ve velkých počtech. Prototyp Heilongjiangu-1, který obdržel individuální kapotáž jednotlivých válců pohonné jednotky alá cvičný CJ-5, se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 16. prosince 1958. Jakékoliv bližší informace o průběhu letových zkoušek tohoto stroje nejsou bohužel známy. Sériové výroby se Heilongjiang-1 stejně jako všechny výše uvedené letouny pravděpodobně nikdy nedočkal.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Švecov M-11FR max. výkonem 160 hp                     

Kapacita:    ?         

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 12,10 m 
Délka:   12,10 m
Výška: 2,63 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 253 kg
Max. rychlost: 156 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    668 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2012