Chengdu J-10C/CE Vigorous Dragon (Meng Long) (‘Firebird C’)   

Typ:  pokročilá modifikace víceúčelového bojového letounu typu J-10B (Firebird B)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu J-10B (Firebird B):

- vyšší podíl kompozitních materiálů v konstrukci draku

- instalace pokročilejšího palubního radiolokátoru kategorie AESA (na místo radiolokátoru kategorie PESA)

- modifikované avionické vybavení

- instalace dodatečné břitové antény na hřbetu trupu, přímo před SOP. Zmíněnou anténu údajně využívá datalink, který slouží k navádění PLŘS typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon) ve střední fázi letu

- absence zadního páru senzorů výstražného protiraketového systému (jeho instalace se u předchozího modelu nacházela na bocích pouzdra brzdícího padáku). U pozdějších sériových exemplářů tohoto modelu jsou navíc přední senzory výstražného protiraketového systému umístěny na bocích podtrupového lapače vzduchu pohonné jednotky (a nikoliv před pohyblivým předkřídlem). Ty samé stroje kromě toho obdržely též instalaci ještě jednoho páru senzorů výstražného protiraketového systému na bocích hranatého kontejneru, který je vetknut do vrcholu SOP. Takto modifikovaný J-10C byl přitom poprvé spatřen v listopadu roku 2017.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje. Součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu se stala též PLŘS středního dosahu typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon).

- instalace motorů typu WS-10B domácí výroby na místo importovaných motorů typu AL-31FN ruské konstrukce. Motory typu WS-10B se staly standardem až pro letouny 4. výrobní série. Letouny z předchozích výrobních sérií brány závodu opouštěly s motory typu Al-31FN.

Historie:  Letoun typu J-10C (Firebird C) vznikl dalším vývojem letounu typu J-10B (Firebird B). Od tohoto svého vývojového předchůdce se odlišuje zejména instalací pokročilejšího radiolokátoru kategorie AESA. V konstrukci draku tohoto modelu navíc našly ve větší míře uplatnění kompozitní materiály. Z hlediska vnějšího vzhledu se letoun typu J-10C (Firebird C) s letounem typu J-10B (Firebird B) prakticky shoduje. Od typu J-10B (Firebird B) jej lze rozpoznat prakticky pouze díky instalaci dodatečné břitové antény na hřbetu trupu. Prototyp letounu typu J-10C (Firebird C) (rudá 1051 / ex rudá 201) se do oblak poprvé vydal dne 31. prosince 2013. Svého vývojového předchůdce v podobě letounu typu J-10B (Firebird B) tento model ve výrobním programu závodu z Chengdu nahradil počínaje druhou výrobní sérií. První sériové J-10C (Firebird C) byly přitom zpozorovány v listopadu roku 2015. V únoru roku 2016 byly tyto stroje poprvé spatřeny v taktickém výcvikovém středisku (TTC) z Dingxinu. Letouny typu J-10C (Firebird C) první výrobní série jsou ve skutečnosti letouny druhé výrobní série v rámci řady J-10B/C (Firebird B/C). Svůj veřejný debut si letoun typu J-10C (Firebird C) odbyl na vojenské přehlídce, která se konala v srpnu roku 2017 k příležitosti oslav 90. let od založení PLA. V říjnu roku 2018 byly poprvé zpozorovány letouny typu J-10C (Firebird C) třetí výrobní série. V červenci roku 2019 byly prvně identifikovány letouny čtvrté výrobní série. Tyto stroje jsou poháněny domácími motory typu WS-10B v provedení bez řízení vektoru tahu. Naproti tomu letouny typu J-10C (Firebird C) z předchozích výrobních sérií brány závodu opouštěly s importovanými motory typu Al-31FN ruské výroby. V prosinci toho samého roku byl poprvé zaregistrován letoun páté výrobní série. Případným zájemcům ze zahraničí je letoun typu J-10C (Firebird C) nabízen pod označením J-10CE.

Verze:

J-10C – základní výše popsaná modifikace letounu typu J-10C (Firebird C)

J-10CE – modifikace letounu typu J-10C (Firebird C) pro vzdušné síly Pákistánu (PAF). Tento model je opatřen motorem typu WS-10B čínské výroby a širokoúhlým HUD. Z vnějšku se přitom od modelu J-10C (Firebird C) odlišuje prakticky pouze instalací odlišných antén radiostanic a absencí hřbetní antény datalinku. Součástí zbraňového systému letounu typu J-10CE (Firebird C) přitom jsou PLŘS typu PL-10E (CH-AA-9) a PL-15E (CH-AA-10 Abbadon). PAF si údajně objednalo 36 letounů typu J-10CE (Firebird C), a to v přímé reakci na nákup 36-ti francouzských letounů typu Rafale vzdušnými silami Indie (IAF). První letka PAF letounů typu J-10CE (Firebird C) o 25-ti strojích by přitom měla být oficiálně aktivována dne 23. března 2022, a to v rámci oslav Dne založení Pákistánské islámské republiky. Tímto se PAF stane historicky vůbec prvním zahraničním provozovatelem letounu typu J-10 (Firebird C). První exempláře modelu J-10CE (Firebird C) byly přitom poprvé spatřeny v únoru roku 2022, na podnikovém letišti společnosti CAC. Prvních šest těchto strojů (šedá 101 až 106) bylo PAF předáno dne 4. března 2022. V červenci toho samého roku byl v průběhu předávacích zkoušek poprvé identifikován letoun typu J-10CE (Firebird C) s kamufláží sestávající se z nepravidelných polí tmavě zelené a světle modré barvy. Takto kamuflované J-10CE (Firebird C) budou podle všeho sloužit k útokům na pozemní a hladinové cíle.

Vyrobeno:  neznámý počet exemplářů modelu J-10C a nejméně 6 sériových exemplářů modelu J-10CE

Uživatelé:  ČLR (PLAAF) a Pákistán (PAF)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Ljulka Al-31FN 3. výrobní série ruské výroby s max. tahem 13 700 kp s přídavným spalováním nebo Liming WS-10B Taihang s max. tahem po cca 14 300 až 14 700 kp s přídavným spalováním

Radar:        víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu. Radiolokátor tohoto stroje slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů. Kromě toho jej lze používat též pro mapování terénu.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu Zmíněný systém sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace jeho kopulovité hlavice se přitom nachází přímo před pilotní kabinou. Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s laserovým značkovačem typu K/JDC01A.

                   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém, výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední části trupu, přímo před předkřídlem, a na bocích kontejneru brzdícího padáku) a aktivní RL rušič (?). Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s aktivním RL rušičem typu K/RKL700A.

Výzbroj:     jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu „Type 23-3“ (kopie sovětského typu GŠ-23L), instalovaný na břichu trupu, vlevo od šachty příďového podvozku, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na šesti podkřídlových a pěti podtrupových pylonech (jeden centrální + dva tandemově uspořádané páry postranních pylonů) - PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-8 (CH-AA-4) a PL-10 (CH-AA-9), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12 (CH-AA-7 Adze), PLŘS středního dosahu s aktivním/pasivním RL navedením typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon), protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu KD-88, protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu YJ-91, naváděné pumy s laserovým navedením typu LS-500J (LT-2) a TG-500 (GB-1), neřízené pumy do hmotnosti 500 kg a raketové bloky s neřízenými raketami ráže 90 mm

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,80 m
Délka:   16,90 m
Výška: 5,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: M=1,8
Praktický dostup:   ?
Dolet:    2 950 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.9.2022