NPU/NAI Yan’an-2

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník

Určení:  pohraniční hlídková činnost, výcvik jednotek SAR, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch, požární hlídková činnost, rybolovný průzkum, geologický průzkum, inspekce komunikací a vedení vysokého napětí a vzdušné snímkování

Historie:  Prvním a zároveň na dlouhou dobu jediným vrtulníkem vyráběným na území ČLR se stal vrtulník typu Z-5 (Hound A), který nebyl ničím jiným, než licenční kopií sovětského středně těžkého transportního vrtulníku typu Mil Mi-4 (Hound A) z počátku 50. let. Produkcí zmíněného stroje se přitom od konce roku 1963 zabýval závod z Harbinu. Vrtulník typu Z-5 (Hound A) se ale pro některé úkoly, jakými je např. hlídková činnost či spojovací úkoly, příliš nehodil, a to díky značným rozměrům a velké hmotnosti. Z tohoto důvodu se v roce 1965 v prostorách toho samého podniku rozeběhly práce na derivátu daleko lehčího a menšího třímístného Bellu 47G (H-13 Sioux) americké výroby, který vešel ve známost pod kódem „701“. Shodný rok byly zahájeny práce na projektu vrtulníku shodné kategorie též v institutu NPU (Northwest Polytechnic University). K projektu zmíněného stroje, který vešel ve známost jako Yan’an-2, se ale později připojil též institut NAI (Nanjing Aviation Institute). Zatímco třímístný vrtulník typu „701“ z dílny závodu z Harbinu vycházel, jak již bylo řečeno, z amerického Bellu 47G, dvoumístný vrtulník typu Yan’an-2 byl kvalitativně novým strojem. Vrtulník typu Yan’an-2 přitom obdržel klasicky koncipovaný nosný systém, který se sestával z třílistého nosného rotoru a dvoulisté vyrovnávací vrtule, trup poloskořepinové konstrukce s bohatě zasklenou kabinou se sedadly dvoučlenné posádky v přídi a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Statické zkoušky neletového exempláře vrtulníku typu Yan’an-2 byly uskutečněny v roce 1967. První ze dvou letových prototypů tohoto stroje se ale díky celé řadě problémů technického rázu nakonec od země poprvé odpoutal až dne 4. září 1975. Vrtulník typu Yan’an-2 se ale na rozdíl od vrtulníku typu „701“, jehož prototyp poprvé vzlétl již v roce 1970, sériové výroby nedočkal. Jeden z prototypů tohoto stroje byl později, od roku 1983, využíván v roli vzdušné zkušebny nosného rotoru s listy kompozitní konstrukce.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  tři prototypy (dva letové a jeden neletový pro statické zkoušky)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6C (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  10,00 m
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   8,00 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 1 155 kg
Max. rychlost: 190 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    230 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012