Harbin Z-9D/DF/S/SJ

Typ:  pokročilá modifikace lehkého palubního víceúčelového vrtulníku typu Z-9C

Určení:  vyhledávání a ničení lehkých hladinových plavidel (s výtlakem do 1 000 t) za pomoci řízených střel, vyhledávání a ničení ponorkových plavidel, pátrací a záchranná činnost na moři a výcvik pilotů

Odlišnosti modelu Z-9D od modelu Z-9C:

- instalace 853 hp motorů typu WZ-8C (kopie francouzského typu Turboméca Arriel 2C) na místo 736 hp motorů typu WZ-8A (modifikace francouzského typu Turboméca Arriel-1C2). Motory typu WZ-8C jsou navíc v nouzovém 2 min režimu schopny podávat výkon 1 054 hp.

- modifikovaná konstrukce trupu. Trup tohoto modelu má mírně větší délku a šířku.

- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny. Součástí přístrojového vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se staly též multifunkční displeje.

- instalace radiolokátoru typu KLC-3B pod modifikovaným příďovým dielektrickým krytem, který má mírně větší rozměry, na místo radiolokátoru typu KLC-1

- absence ponorného sonaru

- instalace demontovatelného pomocného křídla se dvěma páry zbraňových závěsníků, na kterých lze přepravovat protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9, přímo před hlavními podvozky na místo pomocného křídla se závěsníky pro dvě torpéda

- instalace výstražného RL systému. Zmíněné zařízení využívá dva páry antén. Zatímco jeden z nich se nachází na bocích přední části trupu, přímo za dielektrickým krytem antény radiolokátoru, ten druhý je umístěn na bocích zadní části krytu fenestronu.

- instalace kulovité věžičky elektro-optického pozorovacího systému na břichu přední části trupu, vlevo od zadní partie šachty příďového podvozku. Instalaci zmíněného systému obdržely pouze některé exempláře tohoto modelu.

- instalace indikátoru CPI (Crash position indicator) na pravoboku přední partie ocasního nosníku. Instalaci zmíněného zařízení obdržel nejméně jeden exemplář tohoto modelu. Zmíněný stroj byl přitom poprvé identifikován v červenci roku 2022.

Historie:  Protože speciální vybavení palubního víceúčelového vrtulníku typu Z-9C, který se dočkal výroby v protiponorkové, pátrací-záchranné a cvičné verzi, bylo na počátku prvního desetiletí 21. století již možné považovat za morálně zastaralé, v roce 2005 se PLANAF začalo poptávat po vylepšené verzi tohoto stroje. To přitom dalo za vznik modelu, který vešel ve známost jako Z-9D. Zmíněný model pohání silnější 853 hp motory typu WZ-8C, zatímco pohon modelu Z-9C obstarávají 736 hp motory typu WZ-8A. Kromě toho má trup s mírně větší délkou a šířkou, který se nápadně podobá trupu francouzského typu AS365N3. Vrtulník typu Z-9D ale obdržel též tzv. skleněný kokpit a výkonnější radiolokátor typu KLC-3B. Na zkušebním programu vrtulníku typu Z-9D se podílely dva prototypy (001 a 002). První z nich se přitom do oblak napoprvé vydal v roce 2011. Sériové stroje byly poprvé spatřeny v srpnu roku 2012. První výrobní modifikace vrtulníku typu Z-9D je určena k boji s lehkými a rychlými hladinovými plavidly. Z tohoto důvodu je opatřena snímatelným pomocným křídlem se dvěma páry zbraňových závěsníků, na kterých může přepravovat čtyři protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9. Zmíněné střely mají rychlost M=0,8 a umožňují napadat plavidla s výtlakem do 1 000 t, jakými jsou např. rychlé raketové čluny, ze vzdálenosti 15 až 25 km. Zmíněné střely lze odpalovat z výšek od pouhých 15-ti m nad vodní hladinou. To přitom protivníkovi znatelně komplikuje odhalení vrtulníkového nosiče i vlastní střely, a tedy zavčas učinit příslušná protiopatření. PLANAF vrtulníky typu Z-9D provozuje zejména z palub raketových korvet „Type 056/056A“ (Jingdao class), které slouží k hlídkování v pobřežních oblastech. Vrtulníky typu Z-9D ale podle všeho budou operovat též z palub vrtulníkových výsadkových plavidel „Type 075“ (Yushen class). To dokládá snímek z října roku 2021, na kterém je tento stroj zachycen při testech na palubě prvního a zatím jediného dokončeného plavidla této třídy, Hainan. Vrtulník typu Z-9D se dočkal výroby hned v několika subverzích. Kromě subverze protilodní se přitom jedná o subverzi protiponorkovou (Z-9DF), pátrací-záchrannou (Z-9S) a cvičnou (Z-9SJ?). Zahraničním zákazníkům je tento stroj nabízen pod označením Z-9DE. Vrtulníky řady Z-9D přitom u PLANAF postupně doplňují nepočetnou flotilu starších palubních vrtulníků řady Z-9C. V blízké budoucnosti pak tyto stroje podle všeho vrtulníky řady Z-9C zcela nahradí.

Verze:

Z-9D – první výše popsaná subverze vrtulníku typu Z-9D určená k vyhledávání a ničení malých a rychlých hladinových plavidel (s výtlakem do 1 000 t). Tento model se vyznačuje instalací pomocného křídla se dvěma páry zbraňových závěsníků před hlavními podvozky. Na nich přitom může přepravovat čtyři protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9.

Z-9DF – subverze vrtulníku typu Z-9D určená k vyhledávání a ničení ponorkových plavidel. Pomocné křídlo tohoto modelu má menší rozpětí a nese jen jeden pár zbraňových závěsníků. Na ten lze přitom umístit dvojici torpéd typu Yu-7K (s dosahem 15 km) nebo Yu-11K (s dosahem přes 20 km). Součástí vybavení vrtulníku typu Z-9DF se navíc stal ponorný sonar typu KZJ-5. K jeho vypouštění přitom slouží otvor, který se nachází na břichu trupu, na úrovni zadních dveří kabiny. K pravoboku přední partie ocasního nosníku tohoto modelu je navíc připevněn indikátor CPI (Crash position indicator). Vrtulník typu Z-9DF byl poprvé identifikován v prosinci roku 2017. Sériový exemplář tohoto modelu byl prvně spatřen v březnu roku 2021. V dubnu roku 2024 se na internetu objevila první fotografie vrtulníku typu Z-9DF z palubních zkoušek na vrtulníkovém výsadkovém plavidlu Type 075 (Yushen class).

Z-9S – subverze vrtulníku typu Z-9D určená k pátrací a záchranné činnosti na moři. Tento model postrádá instalaci pomocného křídla se zbraňovými závěsníky. Součástí vybavení vrtulníku typu Z-9S se stal elektro-optický pozorovací systém, pátrací světlomet a palubní jeřáb. Zatímco instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému se nachází na pravoboku, pátrací světlomet je uchycen k levoboku špice trupu, v oblasti za krytem antény radiolokátoru. Instalace palubního jeřábu se zase nachází nad pravými zadními dveřmi kabiny. Pátrací speciál Z-9S vznikl nejméně v sedmi exemplářích (370 až 376). Zmíněné stroje operují z palub letadlových lodí CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class). Vrtulníky typu Z-9S budou ale podle všeho působit též z palub vrtulníkových výsadkových plavidel „Type 075“ (Yushen class). To dokládá snímek z prosince roku 2021, na kterém je tento stroj zachycen při testech na palubě prvního a zatím jediného dokončeného plavidla této třídy, Hainan.

Z-9SJ? – subverze vrtulníku typu Z-9S určená k výcviku pilotů. Tento model se vyznačuje absencí elektro-optického pozorovacího systému, pátracího světlometu a palubního navijáku. Vrtulníky typu Z-9SJ jsou provozovány námořní leteckou akademií a nesou efektní tmavě modro-světle šedý kabát.

Vyrobeno:  dva prototypy a nejméně 14 sériových exemplářů modelu Z-9D, sedm exemplářů modelu Z-9S a neznámý počet exemplářů modelu Z-9SJ

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

Z-9D

 

Posádka:   ?

Pohon:      dva turbohřídelové motory typu Zhuzhou WZ-8C (kopie francouzského typu Turboméca Arriel 2C) s max. výkonem po 853 hp, resp. 1 054 hp ve 2 min nouzovém režimu

Radar:       střelecký radiolokátor typu KLC-3B, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a zaměřování hladinových plavidel. Zatímco velká plavidla je schopen detekovat až na vzdálenost 180 km, malé čluny dokáže zachytit ze vzdálenosti přes 50 km. Kromě toho údajně umožňuje navádět protilodní ŘS typu YJ-83 (CH-SS-N-8) na cíle nacházející se za horizontem.

Vybavení:  - obranné: výstražný RL systém (po jednom páru antén na bocích přední části trupu, přímo za příďovým krytem antény radiolokátoru, a na bocích zadní části krytu fenestronu)

Výzbroj:    čtyři protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9, přepravované na závěsnících umístěných pod pomocným křídlem

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.4.2024