CAGI AZ-55

Aerostat typu AZ-55 z dílny institutu CAGI (Centrální institut aero- a hydrodynamiky) měl původně sloužit k blokádě západní části Berlína (1948 až 1949). Protože byl ale vývoj tohoto aerostatu dokončen až po ukončení zmíněné blokády, nakonec se stal nosičem různých typů retranslačních stanic. Konkrétně se přitom jednalo o retranslační stanice typu Vyp-P a Realia-RJa vojenského letectva a retranslační stanice typu Astra-A a Kobra-A, které zajišťovaly spojení s ponorkami. K posledně uvedenému sloužil radiokomunikační systém s velmi nízkou pracovní frekvencí. Aerostat typu AZ-55 měl kapkovitý aerodynamický tvar a lichoběžníkové pneumatické ocasní plochy. Nosným plynem aerostatu typu AZ-55 byl vodík. Jeho tlak byl regulován za pomoci balonetu (vzduchem naplněné těleso) o objemu 410 m3. Zmíněný aerostat se mohl vznášet ve výše 1 750 m se 150-ti kg nákladu po dobu 3 dnů. Aerostat typu AZ-55 se dočkal nasazení hned ve dvou ozbrojených konfliktech. V letech 1982 až 1985 zmíněný aerostat se systémem typu Vyp-P v podvěsu využívalo VVS v Sýrii k retranslaci spojení s bojovými letouny syrských vzdušných sil, které se pohybovaly v malých výškách v hornatém terénu. Při nasazení v Sýrii ale jeden z těchto aerostatů explodoval. Za zmíněnou explozí přitom mohla vysoká teplota v kombinaci s intenzivním slunečním zářením. Roztrhaný plášť zmíněného aerostatu nicméně zafungoval jako padák, a tak retranslační stanice, kterou nesl, nakonec dopadla na zem bez větších škod. Ke shodnému účelu VVS aerostat typu AZ-55 s identickým retranslačním systémem v podvěsu využívalo též při sovětské invazi do Afghánistánu (1979 až 1989). Ve druhé polovině 80. let začaly poslání aerostatů typu AZ-55 postupně přebírat aerostaty typu PA-850 z dílny konstrukční kanceláře DKBA. V současnosti jsou již všechny aerostaty typu AZ-55 uskladněny.

Verze:

AZ-55 Vyp-P – modifikace aerostatu typu AZ-55 s retranslační stanicí typu Vyp-P, která slouží k retranslaci rádiové komunikace VVS, v podvěsu

AZ-55 Realia-RJa – modifikace aerostatu typu AZ-55 s retranslační stanicí typu Realia-RJa, která slouží k retranslaci rádiové komunikace VVS, v podvěsu

AZ-55 Astra-A – modifikace aerostatu typu AZ-55 s retranslační stanicí typu Astra-A, která zajišťuje spojení s ponorkami, v podvěsu

AZ-55 Kobra-A – modifikace aerostatu typu AZ-55 s retranslační stanicí typu Kobra-A, která zajišťuje spojení s ponorkami, v podvěsu

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko a SSSR

 

 

 

TTD:     
Objem: 745 m3
Délka: 25,70 m
Výška: ?
Průměr: 8,80 m
Rozpětí ocasních ploch: ?
Hmotnost: 310 kg
Operační výška: 1 750* m
Vytrvalost: 3 dny

 

* se 150-ti kg nákladu

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 20.1.2019