Antigrad-Avia A-03   

Víceúčelový bezpilotní vzdušný prostředek typu A-03 Nart z dílny vědecko-výrobního ústředí Antigrad-Avia z Dubny může plnit celou řadu úkolů, včetně monitorování počasí pro potřeby sestavení předpovědi počasí, umělé iniciace srážek (za účelem odvrácení živelné katastrofy), kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, monitorování zemského povrchu, komunikací a mimořádných událostí a přepravy nákladu do obtížně dostupných lokalit. UAV typu A-03 má vřetenovitý trup s hranatým profilem, hornoplošně uspořádané přímé křídlo a malé motýlkové ocasní plochy s lichoběžníkovým tvarem. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice 90 hp pístových motorů typu RPD-317. Zmíněné motory jsou umístěny uvnitř krátkých křídelních gondol a roztáčejí dvoulisté vrtule v tažném uspořádání. Vnější části křídla (vně motorových gondol) a ocasní plochy tohoto stroje jsou řešeny jako sklápěcí. Zatímco vnější části křídla se sklápějí nad vnitřní části křídla, ocasní plochy se přiklápějí k bokům trupu. UAV typu A-03 vzlétá z katapultu a přistává na padáku. Z pozemního řídící stanoviště lze přitom řídit činnost až tří těchto strojů současně. Pozemní komponenty celého komplexu typu Nart mohou být řešeny jako stacionární (na bázi modulů typu Kislovodsk) nebo jako mobilní (na podvozku nákladního automobilu značky KamAZ). K umělé iniciaci srážek UAV typu A-03 využívá speciální chemikálie. Ty jsou rozprašovány za pomoci raket, které jsou vystřelovány ze speciálních kazet shazovaných v průběhu letu. Do nákladového prostoru UAV typu A-03, který má objem 0,55 m3, lze umístit více než 20 takových kazet. Za jejich pomoci přitom tento stroj může pokrýt oblast o rozloze 1 500 km2. Při nasazení komplexu typu Nart při boji s nebezpečnými meteorologickými jevy zmíněný systém nejprve příjme základní informace o blížící se potenciálně nebezpečné frontě. Poté provede její monitoring za pomoci meteorologického radiolokátoru. V průběhu sledování zmíněné fronty vytipuje oblasti možného vzniku nebezpečných meteorologických jevů. Následně souřadnice těchto oblastí zadá do paměti UAV typu A-03. Let tohoto stroje pak probíhá autonomně po trajektorii zadané před vzletem do palubního počítače. Trasu letu UAV typu A-03 lze nicméně v případě nutnosti korigovat z pozemního řídícího stanoviště. Kazety s raketami se speciální chemikálií tento stroj odhazuje autonomně v zadané oblasti. Zmíněné rakety přitom dokážou dopravit chemikálií až do vzdálenosti 3,5 km od trasy letu. Svou misi UAV typu A-03 končí posazením na padáku do předem zadaného sektoru. Zmíněný stroj přitom může operovat ve vzdálenosti 300 až 350 km od pozemní řídící stanice. UAV typu A-03 byl široké veřejnosti poprvé prezentován na moskevské výstavě UVT-TECH 2008, která se konala v lednu roku 2008.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  žádní (?)

 

 

 

Posádka:    inerciání + rádiové-povelové

Pohon:        dva pístové motory typu RPD-317 s max. výkonem po 90 hp   

Vybavení:   odhazovatelné kazety s meteorologickými raketami (užitečné zatížení tohoto stroje činí 500 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,00 m
Délka:   5,20 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 350 kg
Max. vzletová hmotnost: 1 100 kg
Max. rychlost: 450 km/h
Cestovní rychlost: 150 až 350 km/h
Praktický dostup: 8 000 m
Operační rádius: 300 až 350 km
Vytrvalost: 50 h

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.1.2019