ENIKS E08M Berta

Bezpilotní vzdušný prostředek typu E08M z dílny společnosti ENIKS zastává roli vzdušného terče při výcviku obsluh pozemních systémů PVO. Po předchozí instalaci speciálního vybavení ale může zastávat též roli průzkumného stroje. Bezpilotní vzdušný terč typu E08M primárně slouží k imitaci malých a obratných bezpilotních vzdušných prostředků, naváděných klouzavých pum a okřídlených střel s plochou dráhou letu. Za pomoci tohoto stroje lze ale omezeně imitovat též taktické bojové letouny a vrtulníky. Bezpilotní vzdušný terč typu E08M vychází z bezpilotního vzdušného terče typu E22M. Zmíněný stroj je tedy koncipován jako „kachna“ se štíhlým vřetenovitým trupem s kruhovým průřezem, středoplošně uspořádanými kachními ploškami s obdélníkovým půdorysem, štíhlým dolnoplošně uspořádaným obdélníkovým křídlem s malými zaoblenými winglety a zdvojenou svislou ocasní plochou s lichoběžníkovým tvarem. V porovnání s typem E22M je ale větší. Kromě toho je opatřen štíhlou zdvojenou kýlovkou. Instalace zdvojené SOP bezpilotního vzdušného terče typu E08M se navíc nachází blíže u trupu. Do zádě trupu tohoto stroje je vestavěn, stejně jako u modelu E22M, pulzační motor typu M135. Bezpilotní vzdušný terč typu E08M byl ale vyprojektován též ve verzi s pístovým pohonem. Zmíněný model přitom vešel ve známost jako E08D. Bezpilotní vzdušný terč typu E08M může působit buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Zmíněný stroj startuje z pozemního pneumatického katapultu typu E08P a přistává na padáku. Součástí celého bezpilotního komplexu typu E08M jsou dva speciálně upravené nákladní automobily typu GAZ-3308. Zatímco na korbě jednoho z nich se nachází skříň s pozemním řídícím stanovištěm typu E95U, ten druhý má otevřenou korbu a slouží k přepravě bezpilotních terčů. Startovací katapult se nachází na dvoukolovém přívěsu, který se umisťuje do vleku jednoho ze zmíněných automobilů. Ze stanoviště typu E95U lze přitom řídit činnost až čtyř bezpilotních terčů typu E08M současně. Obsluhu celého komplexu typu E08M zajišťují čtyři osoby. Přejímacími zkouškami tento bezpilotní komplex prošel v roce 2008. Široké veřejnosti byl UAV typu E08M poprvé prezentován v srpnu roku 2009 na airshow MAKS 2009.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  20+

Uživatelé:  ?

 

 

 

Navádění:   inerciání + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pulsační motor typu M134

Vybavení:   TV kamera, fotoaparát, IČ kamera, radiolokační odrážeč (Lunebergova čočka), IČ stopovka, IČ nástraha nebo kouřová stopovka (užitečné zatížení tohoto stroje činí 25 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 5,00 m
Délka:   4,15 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 150 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Operační výška:   100 až 3 000 m
Operační rádius:    70 km
Vytrvalost letu:    30 min

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 26.12.2018