Lavočkin La-251 Aist

Experimentální bezpilotní vzdušný prostředek typu La-251 z dílny NPO S.A. Lavočnika je zmenšeným technologickým demonstrátorem stratosférického bezpilotního vzdušného prostředku na solární pohon s velkou vytrvalostí. Zmíněný stroj je řešen jako křídlo s obdélníkovým půdorysem s rozpětím 15 m a vzletovou hmotností 150 kg. Jedna třetina z toho přitom připadá na vlastní konstrukci draku a jedna třetina na solární panely. Ty zcela pokrývají horní plochu křídla. Ke spodní ploše křídla UAV typu La-251, přibližně v jedné čtvrtině jeho rozpětí, jsou uchyceny dva štíhlé trupy, které plynule přecházejí v nosníky ocasních ploch. Ke konci obou dvou nosníků ocasních ploch tohoto stroje je uchycena jedna obdélníková SOP, jedna obdélníková VOP a jedna obdélníková kýlovka. Přímo mezi oběma trupy UAV typu La-251, v polovině rozpětí křídla, je umístěn kontejner s užitečným zatížením, které činí 1 kg. Pod náběžnou hranou křídla se nachází instalace čtyř štíhlých válcovitých motorových gondol, po dvou vně trupu a mezi trupy. Pohon UAV typu La-251 obstarává čtveřice elektromotorů. Každý z nich přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Při vzletu a přistání a v době, kdy je nedostatek světla, pohonné jednotky tohoto stroje napájí palubní akumulátor o výkonu 7 kW. Zmíněný palubní akumulátor je v průběhu letu nepřetržitě nabíjen solárními panely. Ke vzletu a přistání UAV typu La-251 využívá pevný kolový podvozek. Podvozek tohoto stroje se přitom sestává ze čtyř hlavních podvozků, které jsou uchyceny k motorovým gondolám a dvou ostruhových podvozků. Ty jsou zase připevněny ke kýlovkám. Výstup na operační letovou výšku, která se pohybuje okolo 10 000 m, UAV typu La-251 provádí až druhý den po vzletu. Díky velmi malé rychlosti, která nepřevyšuje 35 km/h, tento stroj dokáže doslova „viset“ na jednom místě. V průběhu hlídkování UAV typu La-251 využívá pouhou jednu čtvrtinu výkonu pohonného systému. Přistát tento stroj dokáže i s jedním pracujícím motorem. UAV typu La-251 vzešel z NIR (vědecko-výzkumné práce), které byly objednány v roce 2012. Prototyp tohoto stroje byl dokončen v roce 2013. Jeho vývoj a stavba přitom zabrala pouhých devět měsíců. Široké veřejnosti byl UAV typu La-251 poprvé prezentován na mezinárodní výstavě Armija 2016, která se konala v září roku 2016 v Kubince, ve formě zmenšeného modelu a 1:1 makety části kostry křídla kompozitní konstrukce. Mezitím jediný prototyp tohoto stroje vykonal 32 zkušebních letů s celkovou délkou trvání 72 h. V jejich průběhu se podařilo zjistit, že na provoz UAV typu La-251 má negativní vliv vítr v přízemních výskách a déšť. I přes kladné celkové hodnocení byly následně další práce na toto téma odloženy a současně jejich financování pozastaveno. Vzhledem k tomu, že se v roce 2016 rozeběhly zkoušky obdobného experimentálního UAV na solární pohon typu Sova z dílny společnosti Tiber, se vedení NPO S.A. Lavočkina rozhodlo v pracích na toto téma pokračovat z vlastních zdrojů. Zkušenosti, které konstrukční tým Lavočkinovi NPO nabyl při vývoji a zkouškách UAV typu La-251, má přitom v úmyslu zužitkovat při návrhu většího UAV na solární pohon typu La-252. Zmíněný stroj by měl být koncipován jako obdélníkové křídlo s jedním nosníkem ocasních ploch a měl by mít rozpětí 23 m, vzletovou hmotnost 116 kg a nosnost 25 kg. V porovnání s typem La-251 by tedy měl být větší a zároveň lehčí. Ve vzduchu by tento stroj měl být schopen setrvat po dobu celých 5-ti let, tj. do vyčerpání technické životnosti. UAV typu La-252 by měl mít operační letovou výšku mezi 18 000 m a 25 000 m a cestovní rychlost 30 km/h. Tyto výkony by mu přitom měla zajistit dvojice elektromotorů s výkonem 2,4 kW. Díky modulární konstrukci by tento stroj měl být schopen zastávat celou řadu úkolů. UAV této kategorie by konkrétně mohl najít uplatnění v roli telekomunikační retranslační stanice či při nepřetržitém monitorování zájmových oblastí. UAV typu La-252 tedy bude schopen zastávat poslání telekomunikačních a špionážních družic a průzkumných pilotovaných a bezpilotních letounů s klasickým pohonem, a to za nesrovnatelně nižší pořizovací a provozní náklady.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Navádění:   inerciální

Pohon:        čtyři elektromotory neznámého typu

Vybavení:    ? (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 15 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 150 kg
Max. rychlost: 35 km/h
Praktický dostup:   cca 10 000 m
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.12.2018