ZALA ZALA 421-04M Lastočka (ZALA 421-12)

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu ZALA 421-04M (původně známý jako ZALA 421-12) z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. UAV typu ZALA 421-04M je řešen jako létající křídlo s plynule se zmenšujícím úhlem šípu náběžné hrany směrem ke koncům, konstantním úhlem šípu odtokové hrany a lichoběžníkovými svislými ploškami pod konci. Pohon zmíněného stroje obstarává jeden elektromotor. Zmíněný motor je vestavěn do přídě a roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Zpočátku UAV typu ZALA 421-04M bylo možné vybavit pouze barevnou videokamerou typu CVK-2, která je stabilizovaná ve dvou osách, nebo gyrostabilizovaným termovizním systémem typu IK-2. Instalace optiky zmíněného systému se přitom nachází uvnitř polokulovitého krytu, který vystupuje z osy spodní plochy křídla tohoto stroje. Od roku 2009 lze UAV typu ZALA 421-04M vybavit současně barevnou videokamerou a barevným digitálním fotoaparátem. Jeho instalace je přitom umístěna za malým kulatým okénkem, které se nachází před polokulovitým krytem kamery, vpravo od podélné osy. Díky tomu tento stroj může provádět snímkování a pozorování v průběhu jedné jediné mise. UAV typu ZALA 421-04M vzlétá z přenosného pozemního katapultu (pneumatického nebo gumičkového) a přistává na padáku. Zmíněný stroj může operovat buďto zcela autonomně nebo být řízen operátorem. Projekt UAV typu ZALA 421-04M byl zpracován v roce 2007. UAV typu ZALA 421-04M byl přitom vyprojektován speciálně pro výše uvedenou videokameru typu CVK-2 (kterou lze zaměnit termovizním systémem typu IK-2). Součástí celého komplexu typu ZALA 421-04M je jeden kufřík s přenosnou řídící jednotkou (notebook, monitor, joystick, videozáznamník a napájecí kabel), jedna anténa, jeden přepravní kontejner na UAV, dva UAV s přistávacím padákem, jedna videokamera, dva fotoaparáty, jedna termovize, jeden startovací katapult, jedna nabíječka akumulátorů, šest akumulátorů a jedna souprava náhradních dílů. Státní zkoušky celého bezpilotního komplexu typu ZALA 421-04M byly završeny v roce 2008. Ten samý rok byl zmíněný komplex nasazen do manévrů na polygonu Moskevského vojenského okruhu Mulino. Mezitím, v roce 2007, se UAV typu ZALA 421-04M zúčastnil výběrového řízení na dva typy UAV pro Pohraniční vojska FSB (Federální státní bezpečnost). A právě tento typ se stal jedním z vítězných typů. Druhým vítězným typem se byl další produkt společnosti ZALA Aero. Konkrétně se přitom jednalo o typu ZALA 421-08. Pohraniční vojska FSB tyto stroje využívají k přípravám speciálních operací. FSB se přitom stala, spolu s MVD (Ministerstvo vnitra), jedním z prvních provozovatelů UAV typu ZALA 421-04M. V roce 2010 byl bezpilotní komplex typu ZALA 421-04M zkušebně použit Avialesoochranou k podpoře vzdušných hasebních prací lesního požáru a lesnickému hlídkování.

Verze: 

ZALA 421-04M – základní výrobní modifikace UAV typu ZALA 421-04M

ZALA 421-04F – speciální modifikace UAV typu ZALA 421-04M určená pro vzdušné snímkování zemského povrchu pro potřeby geodetů, kartografů, katastrálních úřadů a zemědělců.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (Avialesoochrana, MVD, Pohraniční vojska FSB)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden elektromotor                  

Vybavení:   barevný digitální fotoaparát a barevná videokamera typu CVK-2 nebo IČ kamera typu IK-2, instalovaná v ose trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 1,60 m
Délka:   0,62 m
Výška: 0,25 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 4,2 kg
Max. rychlost: 130 km/h
Cestovní rychlost: 65 až 120 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 25* km
Vytrvalost: 1,5 h

 

 

* data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 15 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019