Pančenkov ADP-05 Orfej

Typ:  experimentální ekranoplán

Určení:  studium stability a ovladatelnosti dvoutrupého ekranoplánu s tzv. kachní koncepcí nosných ploch v průběhu letu na dynamickém vzduchovém polštáři

Historie:  Zkušenosti, které A.N. Pančenkov získal v průběhu vývoje a letových zkoušek nevelkého jednomístného experimentálního ekranoplánu typu ADP-04M, následně zužitkoval v konstrukce většího osmimístného vzdušného prostředku této kategorie. Zmíněný stroj přitom vešel ve známost pod označením ADP-05 Orfej-1 a po koncepční stránce byl řešen jako katamarán, tedy jako plavidlo se dvěma trupy. Oba podlouhlé a štíhlé trupy zmíněného stroje se svým vzezřením nápadně podobaly jedinému trupu menšího jednomístného typu ADP-04M. Měly tedy hranatý profil a jejich průřez se plynule rozšiřoval směrem od přídě k zádi. Zatímco na přídi byly oba trupy ekranoplánu typu ADP-05 propojeny kachní plochou, která se vyznačovala výrazným úhlem náběhu, jejich záď navzájem propojovala hlavní nosná plocha s výrazným klenutím do tvaru oblouku. Jak příďová, tak i záďová nosná plocha ekranoplánu typu ADP-05, procházela oběma trupy skrz na skrz a vystupovala z jejich vnějších boků. Záď obou trupů tohoto stroje nesla též zdvojenou šípovou svislou ocasní plochu s podlouhlým „předkýlem“ a mohutným směrovým kormidlem na odtokové hraně. Ke vnitřním bokům střední partie obou trupů tohoto stroje byla pak uchycena hranatá osmimístná kabina aerosaní (saně poháněné leteckým motorem) typu Ka-30 z dílny N.I. Kamova s instalací jednoho 260 hp pístového motoru typu Al-14RS, který roztáčel jednu tlačnou vrtuli, na zádi. Kompletaci jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-05 dostal na starost letecký výrobní závod z Irkutska. Brány tohoto podniku přitom zmíněný stroj opustil v roce 1975. Poté byl předán testovacímu středisku ekranoplánů, které nechal Pančenkov mezitím, v roce 1973, vybudovat na břehu rezervoáru Bratsk. Předletové přípravy se ale poněkud zatáhly. Jelikož bylo navíc nezbytné do konstrukce tohoto stroje vnést některé změny, jeho letové zkoušky se nakonec nerozeběhly dříve než v roce 1980. Protože hranatá kabina aerosaní typu Ka-30 vykazovala značným aerodynamickým odporem, později byla nahrazena přední partií trupu dvoumístného pístového cvičného letounu typu Jak-18 (Max A) z dílny A.S. Jakovleva. V této souvislosti se uspořádání vrtule změnilo z tlačného na tažné. Za letu ale takto modifikovaný jediný exemplář ekranoplánu typu ADP-05, který nesl pozměněné označení Orfej-2, nebyl nikdy zkoušen. Díky nedbalosti obsluhy, která jej nechala bez dozoru se zapnutým vyhříváním kabiny posádky, totiž ještě předtím, než mohl vzlétnout, podlehl požáru. Protože zmíněný požár naštěstí zničil jenom kabinu posádky, později mohla být mezi oba člunovité trupy jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-05 umístěna přední partie trupu Jakovlevova dvoumístného pístového víceúčelového letounu typu Jak-12R (Creek B). Letové zkoušky takto modifikovaného Orfeje, nyní známého jako Orfej-3, se obešly bez větších problémů a byly završeny v roce 1985. Protože mezitím celý program ekranoplánů z dílny Irkutského Polytechnického Institutu přišel o veškerou státní finanční podporu, následně musel být tento stroj uzemněn a uskladněn.

Verze:

ADP-05 Orfej-1 – původní provedení jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-05 s instalací osmimístné kabiny z aerosaní typu Kamov Ka-30 mezi oběma člunovitými trupy

ADP-05 Orfej-2 – pozdější provedení jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-05 s instalací přední části trupu z dvoumístného cvičného letounu typu Jak-18 (Max A) mezi oběma člunovitými trupy

ADP-05 Orfej-3 – konečné provedení jediného prototypu ekranoplánu typu ADP-05 s instalací kabiny z lehkého dvoumístného víceúčelového letounu typu Jakovlev Jak-12R (Creek B) mezi oběma člunovitými trupy

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádný

 

Orfej-1

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Ivčenko Al-14RS s max. výkonem 260 hp

Kapacita:    sedm osob

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 7,60 m
Délka: 15,50 m
Výška: 3,30 m
Prázdná hmotnost: 2 200 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 000 kg
Max. rychlost: 130 - 150 km/h
Letová výška: 0,7 m
Max. dolet: ?

 

 

Orfej-3

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden pístový motor typu Ivčenko M-14P s max. výkonem 260 hp

Kapacita:    jedna osoba

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 7,60 m
Délka: 15,50 m
Výška: 3,30 m
Prázdná hmotnost: 1 700 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 500 kg
Max. rychlost: 120 - 160 km/h
Letová výška: 0,8 m
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013