ATT Aquaglide 5

Typ:  pokročilá modifikace lehkého dopravního ekranoplánu typu Amphistar

Určení:  přeprava turistů v pobřežních oblastech

Odlišnosti od modelu Amphistar:

- instalace čtyř menších okének na obou bocích kabiny na místo dvou velkých. To vedlo k zvýšení integrity draku.

- instalace modifikovaných plováků se znatelně kratší přední partií

- absence bezpečnostních tyčových zábran táhnoucích se od špice plováků k špici trupu, přímo před vrtulemi pohonné jednotky

Historie:  V roce 1997 soukromá konstrukční kancelář Technology and Transport JSC (TET) se zaměřením na vývoj ekranoplánů navázala strategické partnerství se společností Artic Trade and Transport Co. (ATTK), společností zabývající se přepravou zboží v oblastech Dálného východu. Protože vedení ATTK velmi zaujalo využití ekranoplánů k přepravě nákladu, počínaje rokem 2000 se zmíněná společnost stala sponzorem veškerých vývojových aktivit konstrukční kanceláře TET. V této souvislosti zmíněná společnost následně, v dubnu roku 2003, zakoupila prototypovou dílnu a testovací středisko ekranoplánů bývalé filiálky konstrukční kanceláře CKB-SKP R.E. Alexejeva z Nižného Novogrodu. Mezitím se v konstrukční kanceláři TET, která byla v roce 2000 překřtěná na Amphibious Transport Technologies JSC (ATT), zrodil program Aquaglide. Zmíněný program přitom počítal s celou rodinou námořních dopravních a nákladních ekranoplánů různé hmotnostní kategorie. Realizace se ale nakonec dočkal pouze nejmenší z nich. Zmíněný stroj vešel ve známost jako Aquaglide 5 a byl pojat jako modifikace lehkého pětimístného turistického Amphistaru se zdokonalenou konstrukcí draku. Ekranoplán typu Aquaglide 5 bylo možné provozovat nad vodní hladinou při výšce vln 1,25 m a rychlosti větru 7 m/s. Zmíněný stroj ale mohl též vyjet na břeh se sklonem ne větším než 5°. Pohyb po souši byl přitom možný rychlostí do 15-ti km/h. Zmíněný stroj měl výbornou obratnost. Tak např. poloměr zatáčení ekranoplánu typu Aquaglide 5 nad vodní hladinou nebyl větší než délka jeho trupu, zatímco na souši byl poloměr zatáčení tohoto stroje poloviční. Ekanoplán typu Aquaglide 5 byl určen k činnosti za denních podmínek. Od pobřeží se přitom nesměl vzdálit na více než 20 námořních mil (37 km). Při skladování zmíněný stroj mohl stát buďto na postranních plovácích nebo na kolovém vozíku, na který jej bylo možné vysadit za pomoci hydraulického zvedáku. Díky kompaktní konstrukci jej bylo možné, po předchozí demontáži, přepravovat ve standardním kontejneru. Kompletaci prvního prototypu ekranoplánu typu Aquaglide 5 se podařilo završit v roce 2002. Ještě ten samý rok se rozeběhly práce na prototypu druhém. Na podzim roku 2002 společnost ATT údajně přijala objednávky na deset těchto strojů, tři z ČLR, tři z Malajsie a čtyři z Itálie. Výroba jednotlivých konstrukčních sestav těchto strojů byla zadána celé řadě subdodavatelů. Přímo ATT si vzala na starost pouze finální montáž. Důvodem toho byla skutečnost, že společnost ATT neměla dostatečné kapacity k výrobě všech komponent tohoto stroje. Do poloviny června roku 2011 se podařilo zkompletovat celkem sedm sériových ekranoplánů typu Aquaglide 5. Další tři tyto stroje se tehdy v prostorách závodu společnosti ATT nacházely těsně před dokončením. V srpnu roku 2012 jeden z těchto strojů zavítal na Hydroaviation Show 2012, která konala v Ghelendžiku. Mezitím byla zahájena jednání s potenciálními odběrateli těchto strojů. Cena za jeden ekranoplán typu Aquaglide 5 byla přitom stanovena na 386 000 euro. Protože se pro zmíněné stroje nepodařilo najít odběratele, dne 16. března 2016 byla společnost ATT zlikvidována. Z tohoto důvodu se vylepšená modifikace ekranoplánu typu Aquaglide 5 se zvýšenou přepravní kapacitou na 8 osob nedočkala realizace, stejně jako ekranoplán typu Aquaglide 30 s přepravní kapacitou 30 osob a ekranoplán typu Aquaglide 60 s přepravní kapacitou 60 osob. Později byl jeden exemplář ekranoplánu typu Aquaglide 5 vystaven v Parku vítězství v Nižném Novogrodu.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden nebo dva (?) prototypy a sedm sériových strojů. Další tři sériové stroje byly rozestavěny a nedokončeny.

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Mercedes-Benz V8 s max. výkonem 326 hp

Kapacita:    čtyři osoby

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 5,90 m 
Délka:   10,66 m
Výška: 3,35 m
Prázdná hmotnost: 2 010
Max. vzletová hmotnost: 2 400 kg
Cestovní rychlost: 150 - 170 km/h
Letová výška:   ?
Max. dolet:    350 - 450 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.11.2023