Ruskaja Ekranoplanaja Kompanija Kasatka-5
Typ: lehký dopravní ekranoplán
Určení: doprava osob na krátké vzdálenosti
Historie: Projekt lehkého čtyřmístného ekranoplánu typu Kasatka-5 zpracovala společnost Ruskaja Ekranoplanaja Kompanyja se sídlem v sibiřském Tobolsku, která byla založena na počátku prvního desetiletí 21. století I. Birjukovem. Po koncepční stránce přitom šlo o dvouplošník s nestejně velkými tandemově uspořádanými nosnými plochami vyznačujícími se výrazným úhlem náběhu. Zatímco přední křídlo tohoto stroje se nacházelo na dolnoplošné pozici, zadní křídlo, které vykazovalo výrazně menší plochou a rozpětím v porovnání s křídlem předním, bylo umístěno na středoplošné pozici. K jeho horní ploše byla uchycena zdvojená svislá ocasní plocha (SOP) s lichoběžníkovým tvarem. Vlastní trup Kasatky-5 ukrýval čtyřmístnou kabinu a vyznačoval se poměrně malou délkou, značnou šířkou a horizontálně zploštěným profilem. Trup tohoto stroje zastával funkci tzv. vztlakového tělesa, tedy sám o sobě vyvozoval vztlak. Pohon Kasatky-5 obstarával jeden 120 hp pístový motor typu A-92. Zmíněný motor se nacházel na zádi trupu, přímo za kabinou posádky, a roztáčel jednu čtyřlistou tlačnou vrtuli. Ta přitom ofukovala horní plochu střední části zadního křídla, v oblasti mezi zdvojenou SOP. Zkoušky prototypu čtyřmístné Kasatky-5 probíhaly na vodní hladině a, po předchozí instalaci pevného lyžového podvozku, na zasněžené ploše. Volného letu na dynamickém vzduchovém polštáři ale tento stroj nebyl údajně schopen.
Verze: žádné
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu A-92 s max. výkonem 120 hp
Kapacita: tři osoby
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 5,00 m |
Délka: | 4,50 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | 400 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 850 kg |
Max. rychlost: | 280 km/h |
Letová výška: | ? * |
Max. dolet: | 2 000 km |
* schopnost dlouhodobého letu vně vlivu přízemního efektu ve výškách do 2 500 m
Poslední úpravy provedeny dne: 20.7.2013