Mikojan-Gurjevič Je-66A

Typ:  pokročilá modifikace rekordního letounu typu Je-66

Určení:  ustanovení světových rekordů v dostupu

Odlišnosti od letounu Je-66:

- instalace urychlovací jednotky typu U-21, která je vystavěna na raketovém motoru na KPL typu S3-20M5A, uvnitř doutníkovitého kontejneru připevněného k břichu střední části trupu

- instalace balastní vyvažovací zátěže uvnitř přídě trupu

- instalace dvou rozměrných zaoblených kýlovek po stranách zádě trupu na místo jedné menší centrální

- modifikovaná svislá ocasní plocha s více ostrou náběžnou hranou, větší hloubkou a větší plochou (4,44 m2 vs 4,08 m2)

- instalace dodatečné 170 l palivové nádrže uvnitř rozšířené a zasklení zbavené přední k průzračnému překrytu pilotní kabiny přiléhající části hřbetní nástavby (hřbetní nástavba tohoto modelu má obdobný tvar jako hřbetní nástavba přepadového MiGu-21PF Fishbed D)

- instalace štíhlé zkosené břitové antény radiostanice typu R-802V (RSIU-5) v cca polovině délky hřbetní trupové zástavby, resp. přímo za její rozšířenou přední částí s dodatečnou palivovou nádrží (u výchozího modelu se instalace zmíněné antény nacházela přímo za průzračným překrytem pilotní kabiny)

Historie:  Poté, co rekordní speciál Je-66, který vznikl konverzí prvního prototypu frontového stíhače typu MiG-21F-13 (Fishbed C), ustanovil několik světových rychlostních rekordů, byl uzpůsoben pro dobývání rekordů výškových. Zmíněná úprava přitom spočívala zejména v instalaci doutníkovitého kontejneru urychlovací jednotky typu U-21 pod střední část trupu. Zmíněná urychlovací jednotka byla vystavěna na raketovém motoru na kapalné pohonné látky (KPL) typu S3-20M5A z dílny L.L. Sevruka, který bylo možné, na rozdíl od všech ostatních sovětských raketových urychlovacích motorů opakovaně nahazovat a zhášet. Instalace zmíněné urychlovací jednotky se ale neobešla bez náhrady centrální kýlovky dvojicí postranních kýlovek a v neposlední řadě též bez vestavby balastní vyvažovací zátěže do přídě trupu. Kromě výše uvedeného byl rekordní speciál Je-66 opatřen instalací dodatečné palivové nádrže uvnitř rozšířené hřbetní nástavby v oblasti za pilotní kabinou alá přepadový MiG-21PF (Fishbed D) a modifikované SOP s větší plochou. Takto modifikovaný rekordní speciál Je-66 vešel ve známost jako Je-66A a ke zkouškám byl předán v březnu roku 1961. Krátce nato, dne 28. dubna téhož roku, se s tímto strojem podařilo dosáhnout výšky 34 714 m. Tím překonal výškový rekord speciálně upraveného amerického Lockheedu F-104 Starfighter o celých 2 899 m. Zmíněný výstup byl přitom zahájen ve výšce 13 800 m při rychlosti M=2,18. Hlavní pohonná jednotka speciálu Je-66A v podobě proudového motoru typu R-11F2-300 zhasla ve výšce 22 500 m. Poté její poslání převzal urychlovací raketový motor typu S3-20M5A. Ten spálil veškeré palivo za 31,5 sec. Zmíněný výškový rekord byl uznán mezinárodní organizací FAI (Féderation Aéronautique Internationale). O statut držitele absolutního výškového rekordu speciál Je-66A připravil teprve až dne 25. července 1973 jeden z prototypů přepadového stíhacího a průzkumného letounu typu MiG-25 (Foxbat). S ním se totiž podařilo vyškrábat až do výšky 36 240 m. Tento výškový rekord se přitom nepodařilo překonat do dnešních dnů. Dne 9. července 1961 se pak jediný exemplář speciálu Je-66A zúčastnil, spolu s letouny typu MiG-21F-13 (Fishbed C), Je-6V/2 (Fishbed E) a MiG-21PF (Fishbed D), tradiční letecké přehlídky, která se konala v Tušinu. Zde přitom předvedl efektní výstup s aktivovaným raketovým urychlovačem.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí letounu Je-66)

Uživatelé:  žádní (pouze rekordní stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden proudový motor typu Tumanskij R-11F2-300 s max. tahem 3 746 kp / 6 183 kp / 5 676 kp s vypnutým / zapnutým prvním stupněm přídavným spalováním / zapnutým druhým stupněm přídavným spalováním a jeden raketový motor na KPL typu Sevrukov S3-20M5A

Radar:         žádný

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 7,15 m 
Délka bez/s PVD:   13,46/15,76 m
Výška: 4,10 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Max dosažená výška:   34 714 m
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.9.2014