Mikojan-Gurjevič MiG-29SM

Typ:  víceúčelová bojová modifikace frontového stíhacího letounu typu MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, přepadové stíhání v rámci protivzdušné obrany a ničení pozemních cílů za pomoci řízené i neřízené munice

Odlišnosti od letounu MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C):

- instalace modifikovaného zbraňového systému, doplněného o TV kanál

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu Ch-29T (AS-14 Kedge) a 500 kg pumu s pasivním TV navedením typu KAB-500Kr

Historie:  Protože vývoj víceúčelového bojového MiGu-29M (iz.9.15) (Fulcrum E) na počátku 90. let zcela zastavily škrty ve zbrojním rozpočtu, ANPK MiG se rozhodla integrovat naváděnou protizemní munici do zbraňového systému posledního sériově vyráběného člena rodiny MiG-29 (Fulcrum) v podobě modelu MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C). Konkrétně přitom šlo o protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu Ch-29T (AS-14 Kedge) a 500 kg pumu s pasivním TV navedením typu KAB-500Kr. K integraci těchto zbraní do zbraňového systému MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C) totiž postačovalo pouze jej doplnit o TV kanál. Takto modifikovaný stíhací letoun typu MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C) vešel ve známost pod označením MiG-29SM a výhledově počítal též s odnímatelným pouzdrem s výsuvným nástavcem pro doplňování paliva za letu obdobné konstrukce, jakou měl typ MiG-29SD (iz.9.12SD). Typ MiG-29SM vznik jako cenově dostupnější alternativa za zrušený MiG-29M (iz.9.15) (Fulcrum E). Letouny typu MiG-29SM ale neměly pocházet z novovýroby. Všechny exempláře tohoto modelu měly vzniknout konverzí řadových MiGů-29 (Fulcrum A/C) ze stavu Ruských vzdušných sil. Zkoušky střely typu Ch-29T (AS-14 Kedge) a pumy typu KAB-500Kr jako zbraně letounu typu MiG-29SM byly úspěšně završeny v roce 1996. Na zmíněných zkouškách se přitom podílely letouny MiG-29S (iz.9.13S) (Fulcrum C) (modrá 05), MiG-29S (iz.9.12S) (Fulcrum A) (stříbrná 777) a MiG-29 (iz.9.12) (Fulcrum A) (modrá 357). Široké veřejnosti se víceúčelový MiG-29SM poprvé představil na Pařížské Air Show, která se konala v červnu roku 1995. Zde jej přitom ztvárňoval vývojový letoun MiG-29 (modrá 405). Na berlínské airshow ILA 96 a 42. Pařížské Air Show, která se konala v červnu roku 1997, tento stroj suploval vývojový letoun MiG-29 (iz.9.12) (Fulcrum A) (modrá 357). Vzhledem k fatálnímu nedostatku financí ale „upgrade“ do standardu MiG-29SM nakonec neprošel jediný letoun typu MiG-29 (Fulcrum A/C) ze stavu Ruského VVS.

Verze:  -

Vyrobeno:  tři vývojové prototypy (vznikly konverzí sériových MiGů-29/-29S)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Klimov RD-33 s max. tahem po 5 040 kp / 8 340 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním      

Radar:        impulsní dopplerovský radiolokátor typu RPLK-29M (N019M) Topaz (‘mod. Slot Back I’), instalovaný uvnitř špice trupu. Tento typ radiolokátoru slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Radar typu N019M disponuje režimem „look down“ a najednou dokáže sledovat až 10 vzdušných cílů a na 2 z nich navádět PLŘS. Vzdušný cíl typu stíhací letoun je přitom schopen detekovat na vzdálenost 80 km.       

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do levého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaná na šesti pylonech nacházejících se pod křídlem (centrální trupový závěsník je vyhrazen pro PTB-1500) –  PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu R-77 (AA-12 Adder) (max. 6 ks), PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL navedením typu R-27R/ER (AA-10 Alamo) (max. 2 ks), PLŘS středního dosahu s pasivním IČ navedením typu R-27T/ET (AA-10 Alamo) (max. 2 ks), PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu R-60M (AA-8 Aphid) (max. 6 ks) a R-73 (AA-11 Archer) (max. 6 ks), protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu Ch-29T (AS-14 Kedge) (max. 2 ks), 500 kg pumy s pasivním TV navedením typu KAB-500Kr (max. 4 ks), raketové bloky typu B-8M1 (20 neřízených raket S-8 ráže 80 mm) (max. 4 ks), 250 kg neřízené pumy typu FAB-250 (max. 8 ks), 500 kg neřízené pumy typu FAB-500 (max. 8 ks), 240 mm neřízené rakety typu S-24B (max. 4 ks), zápalné nádrže typu ZB-500 (max. 4 ks), submuniční kontejnery KMGU (max. 4 ks), PTB typu PTB-1500 (max. 1 ks) a 1 150 l PTB typu PTB-1150 (max. 2 ks)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,36 m 
Délka s PVD:   17,32 m
Výška: 4,73 m 
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 20 000 kg
Max. rychlost: 2 400 km/h
Praktický dostup:   17 750 m
Max. dolet bez/se 3 PTB:    1 500/2 900* km

 

 

* 2 100 km s 1 500 l přídavnou palivovou nádrží typu PTB-1500 v podvěsu

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.11.2014