Mikojan-Gurjevič MiG-31K/I (‘Foxhound D’)

Typ:  speciální útočná modifikace přepadového stíhacího letounu typu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A) tvořící jednu z komponent aerobalistického raketového komplexu typu 9-A-7760 Kinžal

Určení:  ničení důležitých hladinových a pozemních cílů za pomoci balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy)

Odlišnosti modelu MiG-31K od letounu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A):

- absence střeleckého radiolokátoru a závěsníků PLŘS

- instalace závěsníku balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v ose břicha trupu

- větší vnitřní zásoba paliva

- modifikované vybavení kabiny posádky. Součástí vybavení kabiny posádky tohoto modelu jsou ovládací prvky raketového komplexu typu 9-A-7760 Kinžal (RS-AS-24 Killjoy).

- instalace nového systému pro příjem naváděcích povelů

Historie:  Někdy na přelomu tisíciletí byl v Rusku zahájen vývoj aerobalistického raketového komplexu typu 9-A-7760 Kinžal. Zmíněný zbraňový systém se sestává ze vzdušného nosiče typu MiG-31K (Foxhound D), který není ničím jiným, než modifikací přepadového stíhacího letounu typu MiG-31 (Foxhound A), a hypersonické balistické řízené střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy). Zmíněná střela vychází z balistické střely typu 9M723 mobilního operativně-taktického raketového komplexu Iskander-M (SS-26 Stone) a má startovací hmotnost okolo 4 000 kg, rychlost okolo M=10 a dolet okolo 1 000 km. Střela typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) má přibližně dvojnásobný dolet než střela typu 9M723 (SS-26 Stone). To je přitom dáno tím, že je vypouštěna při vysoké rychlosti ve stratosféře, kde je řídký vzduch (který působí nízkým odporem). Přepadový stíhač typu MiG-31 (Foxhound A) se základem nosiče typu MiG-31K (Foxhound D) nestal náhodou. Právě pro tento typ totiž hovořila značná rychlost (3 000 km/h), dostup (20 600 m), stoupavost a nosnost. Letoun typu MiG-31K (Foxhound D) v rámci komplexu typu 9-A-7760 Kinžal plní roli prvního stupně a od výchozího stíhacího MiGu-31 (Foxhound A) se odlišuje zejména instalací závěsníku jedné střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) pod trupem, větší vnitřní zásobou paliva a absencí radiolokátoru a všech závěsníků PLŘS. Změn ale doznalo též vybavení kabiny posádky. Se střelou typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v podvěsu má navíc tento stroj odlišnou techniku pilotáže. Z tohoto důvodu bylo pro speciál typu MiG-31K (Foxhound D) nezbytné vypracovat novou metodiku bojové aplikace. Vybraní piloti pro tyto stroje navíc museli projít speciálním výcvikem zaměřeným na osvojení vzletu a přistání se střelou typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v podvěsu. Celý raketový komplex typu Kinžal byl široké veřejnosti poprvé prezentován dne 1. března 2018 ruským prezidentem V.V. Putinem na videu. Na zmíněném videu bylo přitom možné shlédnout v akci prototyp MiGu-31K (Foxhound D). Zmíněný stroj (Rudá 89) vznikl konverzí letounu MiG-31/iz.01DZ (modrá 592), který je vlastněn RSK MiG, a do oblak se poprvé vydal dne 31. května 2016. Pro potřeby operačních zkoušek bylo, v letech 2016 až 2017, na speciál typu MiG-31K (Foxhound D) upraveno celkem 10 letounů typu MiGů-31/iz.01DZ (Foxhound A). Volba právě na letouny typu MiG-31/iz.01DZ (Foxhound A) nepadla náhodou, neboť se nepočítá s jejich modernizací na standard MiG-31BM (Foxhound C). Operační zkoušky komplexu typu Kinžal probíhaly u Jižního vojenského okruhu (JuVO). Do výzbroje JuVO byl přitom tento aerobalistický raketový komplex oficiálně zařazen dne 1. prosince 2017, a to i přesto, že součástí tohoto vojenského okruhu není jediný útvar modernizovaných MiGů-31BM (Foxhound C). V rámci JuVO bylo všech deset zmíněných letounů typu MiG-31K (Foxhound D) (rudá 90 až 99) soustředěno u speciální letky, která spadá pod 929. CBP i PLS (Centrum bojové přípravy) z Achtubinska. V průběhu operačních zkoušek letouny typu MiG-31K (Foxhound D) za pomoci střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) úspěšně napadaly cíle rozmístěné na různých polygonech ze vzdálenosti větší než 1 000 km, a to i za ztížených meteorologických podmínek. Některé z těchto cvičných cílů měly přitom rozměry osobního automobilu. Od dubna roku 2018 navíc začaly posádky MiGů-31K (Foxhound D) pravidelně podnikat cvičné hlídkové lety nad vodami Černého a Kaspického moře. Ten samý rok tyto stroje uskutečnily úspěšné cvičné útoky na pozemní a hladinové cíle v součinnosti se středně těžkými bombardovacími letouny typu Tu-22M3 (Backfire C) a doprovodnými stíhacími letouny. Svůj veřejný debut si letoun typu MiG-31K (Foxhound D) odbyl dne 9. května 2018, na vojenské přehlídce konající se na Rudém náměstí k příležitosti oslav druhé světové války. Návštěvníci zmíněné přehlídky měli konkrétně možnost shlédnout dvojici speciálů typu MiG-31K (Foxhound D), s předváděcími a výcvikovými maketami střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), které jsou známy jako 9-S-7760-EDM, za letu. Z blízka si však mohla veřejnost tento speciál poprvé prohlédnout až v srpnu roku 2020, a to na statické ukázce výstavy Armija 2020, která se konala na letišti Kubinka. Na zmíněné výstavě byl konkrétně prezentován letoun MiG-31K (Rudá 89) s předváděcí a výcvikovou maketou 9-S-7760-EDM. Mezitím, v polovině listopadu roku 2019, byl komplex typu Kinžal úspěšně otestován v chladných arktických podmínkách. V rámci zmíněných testů letoun typu MiG-31K (Foxhound D), který vzlétl ze základny Olenogorsk, zasáhl za pomoci střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) cíl, který se nacházel na polygonu Pemboy. V červnu roku 2021 se dvojice letounů typu MiG-31K (Foxhound D) (rudá 90 a 96) zapojila, spolu s protiponorkovými letouny typu Il-38 (May) a Tu-142MK (Bear F) a středně těžkými bombardovacími letouny typu Tu-22M3 (Backfire C), společných manévrů VVS a VMF, které se konaly nad vodami východní části Středozemního moře. V rámci zmíněného cvičení přitom tyto stroje působily z letecké základny Chumajnim, která se nachází se poblíž syrského města Latakíja. Vypouštění střel typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) z podtrupového závěsníku MiGů-31K (Foxhound D) je prováděno manuálně, což ale klade značné nároky na pilotní dovednosti. Díky tomu není letoun typu MiG-31K (Foxhound D) vhodné svěřovat do rukou průměrným řadovým pilotům. Přímou reakcí na tuto skutečnost se stal model MiG-31I (Foxhound D), který je opatřen automatickým systémem řízení. Zmíněný systém přitom zajišťuje pilotáž letounu typu MiG-31I (Foxhound D) až do okamžiku odpalu střely. Jeho posádka v průběhu automatického letu do místa odpalu pouze sleduje přístroje. Jakmile letoun typu MiG-31I (Foxhound D) dosáhne vhodné pozice, výšky a rychlosti k vypuštění střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), vydá povel k odpalu. Na standard MiG-31I (Foxhound D) by přitom měly v blízké budoucnosti projít, v rámci oprav, všechny MiGy-31K (Foxhound D) ze stavu VVS. Kontrakt na provedení opravy a modernizace zmíněných letounů byl uzavřen na výstavě Armija 2021, která se konala v srpnu roku 2021 na letišti Kubinka. V listopadu toho samého roku bylo oznámeno, že modernizovaný MiG-31I (Foxhound D) právě prochází státními zkouškami. Na počátku roku 2022 se první zkušební exempláře MiGu-31I (Foxhound D) zúčastnili manévrů strategických sil. Mezitím, v prosinci roku 2021, bylo oznámeno, že byl zformován první pluk letounů typu MiG-31K (Foxhound D). Domovskou základnou zmíněného pluku se přitom stala letecká základna Savaslejka, která se nachází východně od Moskvy. Na počátku února roku 2022 byl blíže nespecifikovaný počet těchto strojů (zřejmě čtyři nebo pět strojů) přesunut do Kalingradu. Svůj křest ohněm si letoun typu MiG-31K/I (Foxhound D) odbyl v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou jako „speciální vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. Pravděpodobně k prvnímu použití ŘS typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) v tomto konfliktu došlo dne 18. března toho samého roku. Tehdy byla jedna tato střela odpálena na sklad munice v Deliatynu, který se nachází poblíž hranic s Rumunskem. Zmíněná střela byla přitom vypuštěna ze vzdálenosti větší než 1 000 km, tedy z území Ruska. Dva dny nato byl nahlášen útok za pomoci ŘS typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) na sklad paliva a materiálu v Konstantinovce, která se nachází na jihu Ukrajiny. V tomto případě měla být zmíněná střela odpálena z území anektovaného Krymu. Dne 11. dubna 2022 bylo za pomoci střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) napadeno ukrajinské velitelské stanoviště, které se nacházelo v Časov Jaru (Doněcká oblast Ukrajiny), nedaleko okupovaného území Ruskou armádou. Zmíněná střela byla ale údajně použita též dne 7. srpna toho samého roku k útoku na zbrojní výrobní závod nacházející se v oblasti Vinnycja. To ale nelze spolehlivě ověřit. Ze satelitního snímku, který pochází ze 17. října 2022, je patrné, že byly dva letouny typu MiG-31K/I (Foxhound D) dislokovány na běloruské letecké základně Mačulišči. Ruské VVS přitom nikdy předtím s těmito stroji neoperovalo z území Běloruska. K prvnímu potvrzenému sestřelu střely typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy) ukrajinskou PVO došlo dne 4. května 2023, poblíž Kyjeva. Zmíněnou střelu si přitom na své konto připsala střela raketového kompletu typu Patriot. V blízké budoucnosti by se letouny typu MiG-31K/I (Foxhound D) měly stát též součástí výzbroje VMF. V rámci VMF bude tyto stroje konkrétně provozovat jedna z letek 98. SAP (smíšený letecký pluk) Severní flotily (která bude samostatným, pátým, vojenským okruhem) s domovskou základnou Mončegorsk (poloostrov Kola) a 317. SAP Tichooceánské flotily s domovskou základnou Jelizovo. Přípravy personálu Severní flotily a příslušné infrastruktury pro činnost letounů typu MiG-31K (Foxhound D) měly být přitom zahájeny v roce 2021. Do roku 2024 by se navíc tyto stroje mohly stát též součástí letadlového parku 712. IAP (stíhací letecký pluk) z Kansku Centrálního vojenského okruhu.

Verze:

MiG-31K – první modifikace letounu typu MiG-31K bez automatického systému řízení. Tento model je nutné pilotovat po celou dobu mise (i před odpalem střely), což klade nemalé nároky na pilotní dovednosti.

MiG-31I – modifikace letounu typu MiG-31K s automatickým systémem řízení. Díky instalaci zmíněného systému posádka tohoto modelu přebírá řízení až po odpalu střely.

Vyrobeno:  jeden zkušební a nejméně deset operačních strojů (všechny vznikly konverzí sériových MiG-31/iz.01DZ)

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

 

Posádka:    pilot a navigátor/operátor zbraňových systémů/druhý pilot

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Solovjov D-30F-6 s max. tahem po 9 140 - 9 270 / 14 965 - 15 510 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        žádný  

Výzbroj:     jedna balistická řízená střela typu 9-S-7760 (RS-AS-24 Killjoy), přepravovaná pod trupem

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 13,46 m 
Délka bez/s PVD:   20,62/22,69 m
Výška: 6,15 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 3 000 km/h
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 6.5.2023