Tupolev Tu-134A (96-ti místný)

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-134A (Crusty)

Určení:  doprava osob na krátkých a středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu Tu-134A (Crusty):

- zvětšený počet sedadel uvnitř kabiny cestujících ze 76-ti na 96. Toho bylo docíleno zvětšením počtu sedadel v prvních 16-ti řadách ze čtyř na pět (v posledních třech řadách byl původní počet sedadel zachován), což vedlo k poklesu šířky uličky ze 70 cm na 40 cm, při současné vestavbě dvou párů proti sobě natočených sedadel do vstupního vestibulu. Posledně uvedené si ale vyžádalo pozměnit uspořádání palubní kuchyňky na úkor předního zavazadlového úložného prostoru.

- instalace uzavíratelných polic na příruční zavazadla pod stropem kabiny cestujících na místo jednoduchých polic

- instalace obdélníkových nouzových výstupů ICAO Type III s rozměry 0,916 x 0,6 m na místo zadního páru čtvercových nouzových výstupů s rozměry 0,586 x 0,6 m. Rozměry předního páru postranních nouzových výstupů naproti tomu zůstaly nezměněné. Jedná se o shodné řešení jako u modelu Tu-134A-1.

- instalace nových vstupních dveří na levém boku přední části trupu. Vstupní dveře tohoto modelu mají větší rozměry (1,61 x 1,09 m vs 1,61 x 0,7 m). Jejich součástí navíc není kulaté 40 cm okénko. Na levoboku trupu tohoto modelu se tedy nachází 14 a nikoliv 15 kulatých 40 cm okének.

Historie:  V dubnu roku 1983 byla u jednoho sériového Tu-134A (Crusty) (CCCP-65966) v kooperaci OKB A.N. Tupoleva, výrobního závodu č.135 z Charkova a leteckého opravárenského závodu (ARZ) č.407 z Minsku navýšena přepravní kapacita ze 76-ti osob na 96. Toho bylo přitom docíleno zvětšením počtu sedadel v prvních 16-ti z 19-ti řad ze čtyř na pět a vestavbou dalších dvou párů proti sobě natočených sedadel do vstupního vestibulu. Posledně uvedené si ale vyžádalo pozměnit uspořádání palubní kuchyňky na úkor předního zavazadlového úložného prostoru. Kromě toho zmíněný stroj obdržel uzavíratelné stropní police na příruční zavazadla, nové vstupní dveře s většími rozměry a nouzové výstupy z exportního modelu Tu-134A-1 (Crusty). Protože měl takto modifikovaný letoun Tu-134A (CCCP-65966) v porovnání se standardním Tu-134A (Crusty) o 18 % nižší provozní náklady na osobokilometr, provozní zkoušky tohoto stroje byly završeny kladným hodnocením. Kuli absolutnímu nezájmu ze strany MAP (Ministerstvo leteckého průmyslu) a MGA (Ministerstvo civilního letectví) se ale tento model sériové výroby nakonec nedočkal. Odmítnutím 96-ti místného uspořádání se přitom MGA připravilo o výnos v hodnotě 1 biliónů rublů za jednu pětiletku. Po završení zkoušek byl prototyp Tu-134A (CCCP-65966) ponechán OKB A.N. Tupoleva. Po roce 1988 sice některé direktoráty Aeroflotu, včetně Gruzínského UGA, projevily o tento stroj zájem, toto jejich přání ale nebylo vyslyšeno. Shodně přitom dopadla i bulharská společnost Balkan Bulgarian Airlines, která měla v úmyslu prototyp Tu-134A (CCCP-65966) zkušebně nasadit na své nejvíce vytížené lince Sofia – Varna. Po rozpadu SSSR, k němuž došlo v roce 1991, byl tento stroj periodicky pronajímán různým leteckým společnostem, popř. plnil různé pomocné úkoly, včetně vzdušného snímkování. Z provozu prototyp Tu-134A (CCCP-65966) byl s definitivní platností vyřazen v srpnu roku 1997.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Tu-134A)

Uživatelé:  Rusko a SSSR

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor a palubní mechanik

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Solovjov D-30 2. série s max. tahem po 6 800 kp

Radar:        povětrnostní-navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu ROZ-1 Locija, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo před šachtou příďového podvozku

Kapacita:   96 osob

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 29,01 m
Délka: 37,10 m
Výška: 9,02 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.12.2017