Tupolev Tu-142LL

Typ:  speciální modifikace protiponorkového letounu typu Tu-142/-142M (Bear F) zastávající roli vzdušného zkušebny

Určení:  prověřování činnosti proudových pohonných jednotek za reálných podmínek

Odlišnosti od letounu Tu-142/-142M (Bear F):

- absence protiponorkového vybavení a výzbroje. V této souvislosti z břicha trupu, v oblasti před přední zbraňovou šachtou, zmizel rozměrný polokapkovitý dielektrický kryt antény pátracího radiolokátoru.

- absence defenzivní výzbroje v podobě dvou pohyblivých záďových 23 mm kanónů typu AM-23

- absence teleskopického nástavce pro doplňování paliva za letu

- instalace výsuvné (za pomoci hydrauliky) doutníkovité gondoly testovaného motoru (s kruhovým lapačem vzduchu v čele a kruhovou tryskou na zádi) v prostoru trupové pumovnice. Při vzletu a přistání je zmíněná gondola částečně zasunuta do útrob pumovnice. Nad obrys břicha trupu vystupující část čelního lapače vzduchu přitom zakrývá posuvný kryt. Gondola s testovaným motorem tohoto modelu je opatřena též pyrotechnickým nouzovým systémem odhozu.

- modifikovaný palivový systém. Palivový systém tohoto modelu zásobuje palivem nejen motory typu NK-12MV, ale i testovaný proudový motor.

- instalace testovací a záznamové aparatury

- instalace povětrnostního radiolokátoru pod nevelkým polokapkovitým dielektrickým krytem nacházejícím se přímo pod špicí trupu. Instalaci povětrnostního radiolokátoru obdržel pouze druhý exemplář tohoto speciálu.

Historie:  V letech 1957 až 1958 druhý prototyp čtyřmotorového turbovrtulového strategického bombardovacího letounu typu Tu-95 (Bear A) prošel konverzí na vzdušnou zkušebnu proudových pohonných jednotek. Službu zmíněného speciálu, který vešel ve známost jako Tu-95LL, ale po 15-ti letech předčasně ukončila nehoda. Na počátku 70. let byl proto na obdobnou vzdušnou zkušebnu proudových motorů upraven první prototyp odvozeného protiponorkového letounu typu Tu-142 (Bear F). V rámci přestavby na motorovou zkušebnu, která vešla ve známost jako Tu-142LL, byl zmíněný stroj nejprve zbaven veškerého protiponorkového vybavení a výzbroje. Následně obdržel instalaci zkušební aparatury a hydraulicky ovládaného výsuvného závěsníku gondoly testovaného motoru, který byl předtím vyjmut z trupové pumovnice vraku letounu Tu-95LL. Na letounu Tu-142LL prošly zkouškami tři dvouproudové motory s přídavným spalováním. Konkrétně přitom šlo o 25 000 kp motor typu NK-25, pohonnou jednotku středně těžkého nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-22M3 (Backfire C), 20 000 kp motor typu RD-36-51A, pohonnou jednotku nadzvukového dopravního letounu typu Tu-144D (Charger C), a 25 000 kp motor typu NK-32, pohonnou jednotku těžkého nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Zpočátku letoun Tu-142LL létal se zachovaným polokapkovitým krytem IČ lokátoru typu Gagara, který se nacházel pod špicí trupu. Za chodu zkoušek byl ale jeho instalace zbaven. Speciál Tu-142LL byl stejně jako letoun Tu-95LL provozován zkušebním institutem LII ze Žukovského, a to až do poloviny 80. let. Následně byl odstaven v důsledku vyčerpání technické životnosti a poté sešrotován. Následně poslání zmíněného letounu převzal obdobně modifikovaný první prototyp letounu typu Tu-142M (Bear F mod.3) (černá 043). V rámci přestavby na motorovou zkušebnu, která vešla ve známost pod identickým označením Tu-142LL, tento stroj kromě závěsníku testovaného motoru a zkušební aparatury obdržel též povětrnostní radiolokátor. Jeho instalace se přitom nacházela pod polokapkovitým krytem, který byl umístěn pod špicí trupu. Dne 3. dubna 1990 si druhý Tu-142LL na své konto připsal hned tři světové rekordy v kategorii C-1p uznané mezinárodní organizací FAI (Fédération Aéronautique Internationale), a to výstupem na výšku 6 000 m, resp. 9 000 m, za 4 min a 23 sec, resp. 6 min a 3,5 sec, a ustáleným letem ve výšce 12 520 m. Všechny zmíněné rekordy přitom tento stroj vydobyl v průběhu jediného letu. V Žukovském se druhý Tu-142LL nacházel nejméně do poloviny 90. let. Poté byl sešrotován.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře (zatímco první z nich vznikl konverzí prvního prototypu letounu typu Tu-142, základem toho druhého se stal první exemplář letounu typu Tu-142M)

Uživatelé:  SSSR a Rusko

 

Tu-142LL (1. exemplář)

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Kuzněcov NK-12MV s max. výkonem po 15 000 hp a jeden zkušební proudový motor

Radar:        žádný

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 50,04 m
Délka: ?
Výška: 12,59 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.6.2017