Tupolev Tu-154B-1 (‘Careless A’)

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-154B (Careless A)

Určení:  doprava osob na středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu Tu-154B (Careless A):

- větší počet sedadel uvnitř kabiny cestujících (160 vs 152).

- instalace dalšího okénka na levém boku palubní kuchyňky, přímo za servisním vstupem. Tímto celkový počet okének na levoboku vzrostl z 41-ti na 42.

Historie:  Krátce poté, co byl na linky Aeroflotu nasazen středně těžký třímotorový dopravní letoun typu Tu-154B (Careless A), padlo rozhodnutí, aby byla do výrobního programu kujbyševského závodu č.18 zavedena modifikace tohoto stroje se zvýšenou přepravní kapacitou ze 152-ti na 160 osob. Zmíněná modifikace letounu typu Tu-154B (Careless A) vešla ve známost jako Tu-154B-1 (Careless A) a brány závodu č.18 opustila, mezi 1. zářím 1977 a 1. zářím 1978, v celkovém počtu 64-ti exemplářů. Poté výrobní program tohoto podniku přešel na odvozený model Tu-154B-2 (Careless A). Nevelký počet letounů typu Tu-154B (Careless A) byl dokončen ve vládní salónní verzi Tu-154B-1 Salon (Careless A). Další exempláře modelu Tu-154B-1 (Careless A) vznikly konverzí letounů typu Tu-154B (Careless A). Přestože byl letoun typu Tu-154B-1 (Careless A) určen zejména pro vnitrostátní linky Aeroflotu, nevelký počet těchto strojů byl provozován též CUMVS (Centrální ředitelství mezinárodních linek) na mezinárodních linkách. Letouny typu Tu-154B-1 (Careless A) vyhrazené pro CUMVS měly odlišně uspořádaný interiér kabiny cestujících se sedadly pro 144 osob. Letoun typu Tu-154B-1 (Careless A) byl též exportován, a to do Bulharska a Rumunska.

Verze:  -

Vyrobeno:  64 sériových strojů (nevelký počet z nich byl dokončen ve vládní salónní verzi Tu-154B-1 Salon). Další exempláře tohoto modelu vznikly konverzí sériových Tu-154, Tu-154A a Tu-154B.

Uživatelé (vojenští):  Bulharsko (vládní letka) a Rusko (LII a VVS)

Uživatelé (civilní):  Arménie (Armjanskie Avialinii a Golis Airlines), Ázerbájdžán (AzAl a Imair), Bělorusko (Belavia a Gomelavia), Bulharsko (Balkan Bulgarian Airlines), Egypt (Egypt Air), Gruzie (GACO Caucasia Airlines a Orbi), Kazachstán (Air Kazakhstan), Kuba (Cubana de Aviacion), Kyrgyzstán (Avialinii Kirgizstana), Makedonie (Palair Macedonian Airlines), Moldava (Air Moldava), Rumunsko (Tarom), Rusko (Aeroflot, Aerokuzbass, AJT Air International, Altajskie Avialinii, Aviaekspress Krunz, Aviaprima, Bajkal, BAL, Čeljabinskoe AP, ČitaAvia, Černomor-Sojuz, Dalavia, Donavia, Enkor, Chakasija, KMV, KNG-Transavia, Kogalymavia, KrasAir, MAP, Nerjungrinskoe GAP, Nižegorodskie Avialinii, Norilskoe GUP, OmskAvia, PAL, Pulkovo, Red Wings, Rusj, S7, Sacha Avia NAK, Samara, Sibaviatrans, SirAero, Tatarstan – Kazanskoje Aviapredprijatie, SPAER, Tjumenskie Avialinii, Uralskie Avialinii, UVAUGA a Vladivostok Avia), Tádžikistán (Avialinii Tadžikistana), Turkmenistán (TurkmenChovaJellary), Ukrajina (Air Ukraine a Odesskie Avialinii) a Uzbekistán (Avialinii Uzbekistana)

 

 

 

Posádka:   dva piloti a palubní mechanik (a popř. ještě navigátor a radista)

Pohon:       tři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-8-2U s max. tahem po 10 500 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-154, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:   144 nebo 160 osob (max. užitečné zatížení tohoto modelu činí 18 000 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 37,55 m
Délka: 47,90 m
Výška: 11,40 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2017

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.11.2017