Tupolev Tu-214LMK (LMK-214)   

Typ:  speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  ověření činnosti palubního radiolokátoru strategického bombardovacího letounu typu Tu-160M2 (Blackjack) za reálných podmínek

Odlišnosti od letounu Tu-214:

- instalace testovaného radiolokátoru typu NV1.70 uvnitř špice trupu nové konstrukce mající znatelně větší délku a zahrocený profil. Špice trupu tohoto modelu má identickou konstrukci jako špice trupu letounu typu Tu-160M2 (Blackjack).

- instalace nových předních vstupních dveří, které se nacházejí na levoboku přední části trupu, přímo za pilotní kabinou. Zmíněnými dveřmi lze v případě nouze opustit palubu tohoto modelu za letu na padácích. Z tohoto důvodu jsou opatřeny hydraulickými akčními členy, které umožňují jejich otevření (směrem dopředu ven) za letu. V otevřené pozici přitom zmíněné dveře zastávají roli deflektoru proudu vzduchu.

- instalace vřetenovitého pouzdra na břichu přední části trupu, v oblasti za příďovým podvozkem

- instalace polokapkovitého dielektrického krytu na hřbetu zadní části trupu, přímo mezi křídlem a SOP

- instalace polokapkovitého krytu na břichu zadní části trupu, na úrovni výše uvedeného hřbetního polokapkovitého krytu

Historie:  Středně těžký dvoumotorový proudový dopravní letoun typu Tu-214 vznikl v celé řadě specializovaných verzí. Jedna z nich vešla ve známost jako Tu-214LMK či LMK-214 a zastává roli víceúčelové vzdušné zkušebny. Jediný exemplář zmíněného speciálu (černá 64507) vznikl konverzí letounu Tu-214 (RA-64507 / v.č. 42305007), který byl nejprve, v letech 2004 až 2008, provozován společností Dalavia, a následně, v letech 2009 až 2010, společností Aerostarz, načež byl uskladněn v areálu kazaňského výrobního závodu KAZ. Společnost PAO Tupolev jej přitom zakoupila, za účelem přestavby na speciál typu Tu-214LMK, v červnu roku 2014. Na speciál Tu-214LMK byl letoun Tu-214 (RA-64507) přestavěn v prostorách závodu KAZ. Práce na zmíněné přestavbě se přitom rozeběhly v roce 2015. Do oblak se speciál Tu-214LMK (černá 64507) poprvé vydal dne 29. prosince 2018. Současným úkolem zmíněného stroje je testování radiolokátoru typu NV1.70 strategického bombardovacího letounu typu Tu-160M2 (Blackjack). Výhledově se ale s letounem Tu-214LMK (černá 64507) počítá též při zkouškách radiolokátoru vyvíjeného strategického bombardovacího letounu typu iz.80 (PAK-DA).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp

Radar:         navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70, instalovaný uvnitř špice trupu

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 41,80 m
Délka: ?
Výška: 13,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 5.1.2019