Tupolev Tu-214SUS

Typ:  speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra

Určení:  ?

Odlišnosti od letounu Tu-214:

- instalace podlouhlého štíhlého člunovitého krytu antén satelitního navigačního a radiokomunikačního systému v ose hřbetu střední části trupu, v oblasti nad křídlem (identická konstrukce jako u modelu Tu-214SR, Tu-214PU a Tu-214VPU)

- instalace tří nevelkých tandemově uspořádaných zkosených břitových antén v ose hřbetu zadní části trupu, v oblasti mezi výše uvedeným člunovitým krytem a svislou ocasní plochou alá Tu-214PU

- instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných břitových antén na vrcholu svislé ocasní plochy alá Tu-214SR/PU

 - instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných břitových antén (jedna rovná následovaná jednou zkosenou) v ose břicha zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla alá Tu-214PU

- nový interiér kabiny cestujících

- modifikovaný palubní energetický systém vestavbou dodatečného zdroje elektrické energie

- instalace další palivové nádrže uvnitř podpalubního zavazadlového úložného prostoru

Historie:  V listopadu roku 2005 byl kazaňský výrobní závod KAPO pověřen stavbou celkem šesti exemplářů středně těžkého dvoumotorového proudového dopravního letounu typu Tu-214 pro potřeby speciálního oddílu společnosti Rossija State Transport Company. Zatímco první dva z těchto strojů měly být dodány ve verzi Tu-214SR, která plní funkci vzdušné retranslační stanice, další dva měly být dokončeny v prezidentské salónní verzi Tu-214PU, poslední měl pak odpovídat verzi Tu-214SUS, zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. K podpisu kontraktu na dva exempláře modelu Tu-214SUS přitom došlo dne 18. září 2007. Přestože měly být oba zmíněné stroje společnosti Rossija State Transport Company předány v březnu roku 2009, první z nich (RA-64522) se nakonec, pro řadu blíže nespecifikovaných důvodů, od vzletové dráhy poprvé odlepil až dne 27. října 2011. Rossija State Transport Company jej přitom převzala dne 29. prosince toho samého roku. Den nato, 30. prosince téhož roku, se rozeběhly letové zkoušky druhého Tu-214SUS (RA-64524). Společnosti Rossija State Transport Company byl přitom tento stroj předán dne 5. dubna 2012. Domovskou základnou obou exemplářů speciálu Tu-214SUS (RA-64522 a RA-64524) se stalo, stejně jako v případě všech exemplářů modelu Tu-214SR a Tu-214PU, moskevské letiště Vnukovo-2.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  pouze Rusko (Rossija State Transport Company)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný uvnitř špice trupu

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 41,80 m
Délka: 46,10 m
Výška: 13,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: 10 500 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.11.2013