Letov C-11U

Typ:  závodem Letov z Kunovic na základě licence vyráběná přímá kopie pokračovacího cvičného letounu typu Jak-11U

Určení:  výuka obsluhy letecké techniky, bojových manévrů, letu ve formacích, letu podle přístrojů, navigace, střelby z palubních zbraní, bombardování a fotoprůzkumu v rámci výcviku pilotů stíhacích letounů

Odlišnosti od letounu Jak-11U:

- instalace stožáru drátové antény radiokompasu typu ARK-5 až za překrytem pilotní kabiny (u modelu Jak-11U zmíněný stožár procházel zadní částí překrytu kabiny)

- instalace jednopaprskové drátové antény radiokompasu typu ARK-5 na místo dvoupaprskové

- instalace dvou tandemově uspořádaných přímých břitových antén na břichu trupu (po jedné na úrovni náběžné a odtokové hrany křídla)

Historie:  Na konci roku 1955 byly v prostorách závodu Letov z Kunovic zahájeny přípravy na přechod výrobního programu z letounu typu C-11, který nebyl ničím jiným, než přímou licenční kopií sovětského cvičného letounu typu Jak-11 (Moose), na letoun typu C-11U. Ten zase nebyl ničím jiným, než přímou licenční kopií letounu typu Jak-11U, vývojového derivátu letounu typu Jak-11 (Moose) se zatahovatelným podvozkem příďového typu (na místo povozku ostruhového) a modifikovaným palubním vybavením. První exemplář letounu typu C-11U (v.č. 170001) se do oblak poprvé vydal dne 20. dubna 1956. Letové zkoušky tohoto stroje se podařilo úspěšně završit dnem 15. září toho samého roku. Mezitím brány kunovického závodu Letov opustil druhý exemplář letounu C-11U (v.č. 170002). Tento stroj byl zase vyhrazen pro statické zkoušky. Ty se přitom rozeběhly dne 17. května a byly završeny dnem 29. června roku 1956. Naproti tomu třetí a čtvrtý exemplář letounu typu C-11U prošel zkouškami v SSSR. Původní plány počítaly s tím, že svého předchůdce v podobě letounu typu C-11 letoun typu C-11U ve výrobním programu závodu Letov nahradí již v roce 1956. Nakonec se ale tomu nestalo. Na konci druhého pololetí roku 1956 totiž padlo na vyšších místech rozhodnutí o zastavení produkce všech letounů řady C-11. Důvodem toho se s největší pravděpodobností stala morální zastaralost letounu typu C-11, kterou model C-11U řešil pouze částečně, a plánovaný přechod z vícestupňového výcviku vojenských pilotů na výcvik jednostupňový. Ten navíc měly zajišťovat letouny s proudovým pohonem. Produkce letounu typu C-11U se tedy nakonec omezila na pouhé čtyři exempláře. Jediný letový exemplář tohoto modelu, který zůstal na našem území, se přitom od vzletové dráhy naposledy odlepil v polovině května roku 1957.

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři exempláře (včetně jednoho draku pro statické zkoušky)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:       jeden pístový motor typu Avia M-21 (licenční kopie motoru typu Švecov AŠ-21) s max. výkonem 700 hp

Výzbroj:     jeden 12,7 mm kulomet typu UBT se zásobou 100 nábojů, vestavěný do přídě trupu, a dvě cvičné pumy o hmotnosti 25 až 100 kg, přepravované pod křídlem

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,40 m
Délka:   8,66 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.8.2015