Jakovlev Jak-42E-LL          

Typ:  speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Jak-42 (Clobber A) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  prověření činnosti „prop-fanové“ pohonné jednotky typu D-236T

Odlišnosti od letounu Jak-42 (Clobber A):

- instalace „prop-fanového“ motoru typu D-236T na místo pravého motoru typu D-36 (tato záměna si ale vyžádala zvětšit délku nosného pylonu pravé motorové gondoly)

- instalace zkušební aparatury a pracoviště zkušebních techniků

Historie:  V roce 1990 byl vybraný exemplář středně těžkého třímotorového proudového dopravního letounu typu Jak-42 (Clobber A) upraven na vzdušnou zkušebnu první sovětské „prop-fanové“ pohonné jednotky v podobě 10 850 hp motoru typu D-236T z dílny ZMKB Progress. „Prop-fan“ typu D-236T vycházel z turbohřídelového motoru typu D-136, pohonné jednotky těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26 (Halo A), a roztáčel dvojici protiběžných tažných vrtulí typu SV-36 s průměrem 4,2 m. Zatímco ta přední byla opatřena osmi listy, ta zadní měla šest listů. Rychlost otáčení zadní vrtule byla o 100 ot/min nižší (1 000 ot/min) než rychlost otáčení té přední (1 100 ot/min), což sebou přinášelo významnou redukci hluku a vibrací. Motor typu D-236T byl zamýšlen pro středně těžký čtyřmotorový transportní letoun typu An-70, který se měl stát nástupcem letounů řady An-12 (Cub), a v neposlední řadě též pro dopravní letouny typu An-180 a Jak-46 (ty ale nakonec neopustily rýsovací prkno) a předtím, od roku 1987, byl zkoušen na speciálně upraveném letounu typu Il-76 (Candid) (CCCP-76529), známém jako Il-76LL. Základem jediného exempláře specializované modifikace dopravního letounu typu Jak-42 (Clobber A) zastávající roli vzdušné zkušebny motoru typu D-236T, která vešla ve známost jako Jak-42E-LL, se konkrétně stal letoun s výrobním číslem 11030703, registrací CCCP-42525 a rokem výroby 1981. Od standardního Jaku-42 (Clobber A) bylo jediný exemplář speciálu Jak-42E-LL (CCCP-42525) možné snadno rozpoznat díky instalaci testovaného motoru na místo pravého motoru typu D-36 (č.3). Instalace gondoly s motorem typu D-236T se ale neobešla, vzhledem ke značnému průměru vrtule, bez náhrady původního pylonu nesoucího motor č.3 novým pylonem s větší délkou. Do oblak se jediný exemplář speciálu Jak-42E-LL (CCCP-42525) poprvé vydal dne 15. března 1991 a svůj veřejný debut si odbyl tři měsíce nato na 39. Pařížské Air Show. Kromě motoru typu D-236T měl být za pomoci tohoto stroje odzkoušen též „prop-fan“ typu D-27, se kterým mimo jiné počítal též nerealizovaný palubní AWACS speciálu typu Jak-44E. Zkouškami ale tato pohonná jednotka nakonec prošla na speciálně upraveném letounu typu Il-76 (Candid). Provoz jediného exempláře speciálu Jak-42E-LL (CCCP-42525) byl s definitivní platností ukončen v srpnu roku 1997. Poté byl odstaven v areálu letecké základny Žukovskyj.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Jaku-42)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Lotarev D-36 s max. tahem po 6 500 kp a jeden „prop-fanový“ motor typu Progress D-236T s max. výkonem 10 850 hp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-42, instalovaný uvnitř špice trupu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 34,88 m 
Délka:   36,38 m
Výška: 9,83 m 
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.3.2015