Jakovlev Jak-53

Typ:  jednomístná sportovní akrobatická modifikace dvoumístného cvičného letounu typu Jak-52

Určení:  výcvik pilotů v letecké akrobacii

Odlišnosti od letounu Jak-52:

- absence předního pilotního prostoru

- instalace znatelně kratšího třídílného překrytu pilotní kabiny sestávajícího se z pevného čelního štítku, odsuvné (směrem dozadu) střední části a pevné zadní části na místo pětidílného překrytu

- odlehčená konstrukce draku

- zjednodušené přístrojové vybavení

- absence pružinového odlehčení kormidel

Historie:  Letoun typu Jak-53, který není ničím jiným, než jednomístnou modifikací dvoumístného základového cvičného letounu s pístovým pohonem typu Jak-52, měl původně zastávat roli lehkého útočného stroje pro protipovstalecké operace (COIN). S jeho nasazením se přitom počítalo zejména při invazi do Afghánistánu. Jediný prototyp jednomístného Jaku-53 vznikl v roce 1981 v prostorách závodu č.116 z Arseněva konverzí blíže nespecifikovaného exempláře dvoumístného Jaku-52. Protože VVS nakonec o techniku této kategorie zcela ztratilo zájem, později byl jediný prototyp Jaku-53 zbaven veškerého vojenského vybavení a následně nabídnut DOSAAFu (Dobrovolná společnost pro spolupráci s armádou, letectvem a námořnictvem) jako cvičný akrobatický speciál. Na bedra letounu typu Jak-53 měl přitom dle představ výrobce spadnout kompletní výcvik akrobatických pilotů, což mělo vést k významnému šetření omezené technické životnosti tehdy poněkud přetěžovaných soutěžních Jaků-50. Protože se ale mezitím, v roce 1981, rozeběhly letové zkoušky kvalitativně nového akrobatického speciálu v podobě letounu typu Jak-55, který překonával ve všech charakteristikách nejen letoun typu Jak-53, ale i letoun typu Jak-50, DOSAAF jej odmítlo. Dne 15. a 23. února roku 1982 si jediný prototyp Jaku-53 na své konto připsal dva rekordy ve stoupavosti, a to výstupem na výšku 3 000 m za 5 min a 5 sec a výstupem na výšku 6 000 m za 13 min a 54 sec. Následně byl opět krátce testován VVS. Další osudy jediného prototypu tohoto stroje nejsou bohužel známy, a to až do roku 2001, kdy byl zcela náhodou nalezen v katastrofálním stavu jedním leteckým nadšencem z aeroklubu ze Serpuchova na jednom poli nacházejícím se přibližně 40 km od Moskvy. Krátce nato byl dopraven do prostor závodu SmAZ ze Smolenska, aby zde byl opět uveden do letuschopného stavu. Ke svému prvnímu letu se zrenovovaný jediný prototyp jednomístného Jaku-53 vydal dne 4. května 2002. V květnu 2004 byl pak prodán skupině leteckých nadšenců z Kalifornie. Tehdy přitom jeho nálet činil pouhých 16 hodin. Ke svému prvnímu letu na území USA se tento stroj vydal dne 8. července 2004.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí sériového Jaku-52)

Uživatelé:  pouze USA (soukromý vlastník)

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Vedenějev M-14P s max. výkonem 360 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,30 m 
Délka:   7,68 m
Výška: 2,69 m 
Prázdná hmotnost: 900 kg
Max. vzletová hmotnost: 1 060 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    510 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.5.2015