Jakovlev Jak-55M

Typ:  pokročilá modifikace speciálního sportovního akrobatického letounu typu Jak-55

Určení:  předvádění letecké akrobacie na leteckých přehlídkách, účast na soutěžích v letecké akrobacii a výcvik pilotů v letecké akrobacii

Odlišnosti od letounu Jak-55:

- instalace modifikovaného křídla s menším rozpětím (8,10 m vs 9,00 m) a plochou (12,8 m2 vs 14,8 m2) a křidélky s větší plochou na odtokové hraně

- modifikovaný hlavní podvozek instalací nových kol s více účinnými hydraulickými brzdami

Historie:  Na konci 80. let se konstrukční tým OKB A.S. Jakovleva pustil do prací na modifikaci akrobatického speciálu typu Jak-55 se zlepšenou obratností. Zmíněný model vešel ve známost pod označením Jak-55M a představoval přímou reakci na přání ze strany akrobatických pilotů DOSAAFu (Dobrovolná společnost pro spolupráci s armádou, letectvem a námořnictvem). Od svého předchůdce se přitom tento model odlišoval zejména instalací křídla s menším rozpětím (8,10 m vs 9,00 m), menší celkovou plochou (12,8 m2 vs 14,8 m2) a křidélky s větší plochou na odtokové hraně. Prototyp Jaku-55M (modrá 49) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 5. května 1989 a svůj veřejný debut si odbyl v červnu roku 1989 na mistrovství Evropy v letecké akrobacii, které se konalo v ČSSR. Výsledky letových zkoušek prototypu Jak-55M (modrá 49) byly více než povzbudivé. Instalace nového křídla totiž sebou přinesla nejen vrůst rychlosti točení kolem podélné osy, při rychlostech 300 až 360 km/h, z 4 rad/sec (229°/sec) na 6 až 7,7 rad/sec (334 až 441°/sec), ale i vzrůst max. rychlosti v přízemní výšce o 15 km/h (z 290 km/h na 305 km/h) a pokles sil přenášených z křidélek na knipl. Svého předchůdce v podobě letounu typu Jak-55 letoun typu Jak-55M ve výrobním programu závodu Progress (č.116) z Arseněva nahradil v roce 1991. Do roku 1994 brány tohoto podniku opustilo cekem 110 sériových Jaků-55M (35 v roce 1991, 36 v roce 1991, 27 v roce 1993 a 12 v roce 1994). Sedm z nich bylo přitom v roce 1996 vyvezeno do USA.

prototyp

Verze:  -

Vyrobeno:  110 sériových strojů

Uživatelé:  Rusko, SSSR a USA

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Vedenějev M-14P s max. výkonem 360 hp

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,00 m 
Délka:   7,29 m
Výška: 2,20 m 
Prázdná hmotnost: 690 kg
Max. vzletová hmotnost: 855 kg
Max. rychlost: 305 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    705 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.5.2015