Mil A-10

Typ:  speciální neozbrojená rekordní modifikace útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-24 (Hind B)

Určení:  pokoření světových rekordů v rychlosti a stoupavosti ve třídě E (vrtulníky)

Odlišnosti od modelu Mi-24 (Hind B):

- instalace tlumiče vibrací na hlavě nosného rotoru (shodným tlumičem byly vybaveny salónní verze transportního vrtulníku typu Mi-8)

- absence příďového střeliště typu NUV-1 s pohyblivým 12,7 mm kulometem typu A-12,7A (příďovou kanónovou lafetu proto nahradil aerodynamický kryt)

- absence polokapkovitého krytu antény naváděcí rádiové-povelové jednotky nacházejícího se na břichu trupu, přímo před šachtou příďového podvozku

- absence pomocného křídla se zbraňovými závěsníky (jeho úchyty jsou opatřeny aerodynamickými kryty)

- absence posledního, čtvrtého, páru postranních hranatých okének nákladového prostoru

- absence stěračů

- absence ocasní ostruhy

- absence sedaček, stropu a podlahy v nákladové kabině

Historie:  Výkonnost taktického útočného-výsadkového vrtulníku typu Mi-24 (Hind) tento stroj přímo předurčovala k dobývání rekordů ve třídě E (vrtulníky). Pro zmíněné potřeby OKB M.L. Mila v roce 1975 upravila jeden z předsériových exemplářů tohoto prvního sovětského specializovaného vrtulníku pro přímou palebnou podporu pozemních jednotek (v.č. 0200204). Zmíněná úprava přitom spočívala zejména v demontáži veškerých systémů nepotřebných pro rekordní lety. Posláním takto modifikovaného předsériového Mi-24 (Hind B) se stalo pokoření světových rekordů v rychlosti a stoupavosti vedených mezinárodní organizací FAI (International Aviation Federation). Z důvodu utajení skutečného označení vrtulníku typu Mi-24 (Hind B) byl zmíněný rekordní exemplář tohoto stroje veden pod fiktivním označením A-10. Ke svému prvnímu rekordnímu letu se prototyp A-10 vydal dne 16. července 1975, s ženskou posádkou na palubě. Na své konto si tehdy připsal rychlostní rekord 341,35 km/h. Ten přitom ustanovil na 15/25 km uzavřeném okruhu. Dva dny nato s ním ta samá posádka urazila vzdálenost 100 km průměrnou rychlostí 334,464 km/h. Dne 1. srpna toho samého roku se podařilo dosáhnout, na 500 km trati, průměrné rychlosti 331,023 km/h. Týden nato se prototyp A-10 vyškrábal do výšky 3 000 m za 2 minuty a 33,5 sekund. Poté, dne 13. srpna toho samého roku, zalétl 1 000 km trať průměrnou rychlostí 333 km/h. Další rekord ve stoupavosti si prototyp A-10 na své konto připsal dne 26. srpna 1975, a to výstupem do výšky 6 000 m za 7 minut a 43 sekund. Dne 21. srpna 1978 pak, na 15/25 km okruhu, dosáhl rychlosti 368,4 km/h. Tento rychlostní rekord se podařilo překonat teprve až v roce 1986, a to britskému vrtulníku typu Westland Lynx, který byl opatřen experimentálním nosným rotorem typu BERP. Zmíněný stroj se přitom stal držitelem rychlostního rekordu 400,87 km/h.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí předsériového Mi-24)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    pilot a navigátor

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117 s max. výkonem po 2 200 hp        

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 17,30 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 21,35 m
Délka trupu: ?
Výška: 3,91 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. dosažená rychlost: 368,4 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne 21.12.2014