Aerotec/Mil Mi-14PŽ Eliminator

Typ:  požární modifikace vojenského námořního obojživelného vrtulníku typu Mi-14BT (Haze B)

Určení:  boj s lesními požáry

Odlišnosti od modelu Mi-14BT (Haze B):

- absence veškerého vojenského vybavení, včetně radiolokátoru Iniciativa-2M (Short Horn). V této souvislosti z přední části člunovitého břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, zmizel rozměrný polokapkovitý kryt.

- zredukovaný počet postranních kulatých okének o jeden pár

- instalace nádrže na vodu s objemem 4 000 l a čerpadla uvnitř nákladové kabiny

Historie:  V roce 1993 německá společnost Aerotec zpracovala, v kooperaci s MVZ M.L. Mila, projekt specializované modifikace vojenského obojživelného vrtulníku typu Mi-14 (Haze) pro boj s lesními požáry. Zmíněný speciál vešel ve známost jako Mi-14PŽ Eliminator a vyznačoval se instalací nádrže na 4 000 l vody a čerpadla uvnitř nákladového prostoru. Zmíněnou nádrž bylo možné plnit v průběhu visu v malé výšce nad hladinou vodní nádrže s hloubkou nejméně 0,3 m. Její naplnění přitom zabralo 1,5 až 2 min. Vypouštění trupové nádrže vrtulníku typu Mi-14PŽ nad místem zájmu zabralo (dle režimu) od 3 do 15 min a bylo prováděno dvířky bývalé trupové pumovnice. Na požární speciál typu Mi-14PŽ byly v roce 1994 upraveny tři z šesti exemplářů minolovného vrtulníků typu Mi-14BT (Haze B), které společnost Aerotec odkoupila v roce 1993 od Luftwaffe. Přestavba dalšího vrtulníků typu Mi-14BT (Haze B) na požární speciál typu Mi-14PŽ byla zahájena a nedokončena. Požární speciály typu Mi-14PŽ obdržely pojmenování Pato-I, Pato-II a Pato-III a létaly s civilní registrací Svatého Tomáše a Princova ostrova (S9-TAJ, S9-TAF a S9-TAG). Vrtulník Mi-14PŽ (Pato-I) zasahoval v roce 1994 ve Španělsku. V následujícím roce byl nasazen, spolu s vrtulníkem Mi-14PŽ (Pato-II), v Portugalsku. Vrtulník Mi-14PŽ (Pato-III) zase nějaký čas působil na jihu Španělska. Projekt vlastní požární modifikace vrtulníku typu Mi-14 (Haze), která byla známa též jako Mi-14PŽ, přitom zpracovala též ukrajinská společnost Passat.

Verze:  -

Vyrobeno:  3 exempláře (všechny vznikly přestavbou sériových Mi-14BT)

Uživatelé:  pouze SRN

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117M s max. výkonem po 1 950 hp

Radar:        žádný

Kapacita:   4 000 l vody, přepravované v trupové nádrži

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,31 m
Délka trupu: 18,37 m
Výška: 6,94 m
Prázdná hmotnost: 8 800 kg
Max. vzletová hmotnost: 14 000 kg
Max. rychlost: 230 km/h
Praktický dostup: 4 000 m
Max. dolet (s PTB): 800/1 135 km

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 11.12.2016