PZL Swidnik Mi-2RO Bazant (Mi-2R)

Typ:  ozbrojená taktická průzkumná a pozorovací modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Mi-2T (Hoplite)

Určení:  průzkum pozemního bojiště a hodnocení zamaskování vlastních jednotek

Odlišnosti od modelu Mi-2T (Hoplite):

- instalace krabicovitého kontejneru s jedním fotoaparátem pro vertikální snímkování typu AFA-BAF-21S nebo AFA-39 pod kořenem ocasního nosníku

- instalace fotoaparátu pro šikmé snímkování typu AFA-42/75 nebo AFA-33/75 za posledním pravým okénkem nákladové kabiny. Instalaci tohoto fotoaparátu obdržely vrtulníky typu Mi-2RO vyrobené až po roce 1977.

- instalace ovládacího pultu fotoaparátu v pilotní kabině, vpravo od přístrojové desky, a jednoduchého zaměřovače v okně pravých dveří pilotní kabiny

- instalace druhého řízení v pilotní kabině. Instalaci druhého řízení obdrželo jen několik exemplářů tohoto modelu. Zmíněné stroje se přitom neoficiálně nazývaly jako UMi-2RO či UMi-2R.

- instalace dvou pohyblivých 7,62 mm kulometů typu PK se zásobou 1 600 nábojů na sklopných držácích uchycených ke stropu nákladové kabiny, přímo za pravým zadním a prostředním levým postranním okénkem. Zasklení pravého zadního a prostředního levého postranního okénka nákladové kabiny je proto řešeno jako odsuvné. Zásoba nábojů pro zmíněné kulomety se nachází v kožených vacích umístěných pod okny. Pohyblivé kulomety jsou opatřeny též koženými vaky na vystřílené nábojnice a sklopitelnou dvojnožkou umožňující použití i mimo vrtulník.

- instalace jednoho jednohlavňového 23 mm kanónu typu NS-23KM (pod sklonem 6° směrem dolů) na levoboku přední části trupu, přímo pod přední postranním okénkem nákladové kabiny. To se ale neobešlo bez výrazného zmenšení délky stupačky nacházející se pod levými dveřmi pilotní kabiny. Závěr zmíněného kanónu je opatřen výklopným plechovým krytem. Zásobník nábojů se nachází uvnitř nákladové kabiny, přímo za sloupkem s táhly mechanizace, a pojme 100 ks munice. Instalaci kanónu obdržely jen některé exempláře tohoto modelu. Později byla ale většina z nich kanónu a přidružených systémů zbavena.

- instalace fotokulometu typu S-13, který pořizuje záznam střelby, nad postranním okénkem vetknutým do pravého boku špice trupu (pouze u strojů s instalací kanónu typu NK-23KM)

- instalace střeleckého kolimátoru typu PKW na stropě pilotní kabiny, přímo před sedadlem pilota (pouze u strojů s instalací kanónu typu NK-23KM)

- instalace panelu s ovládáním kanónu vlevo od palubní desky (pouze u strojů s instalací kanónu typu NK-23KM)

Historie:  Lehký dvoumotorový transportní vrtulník typu Mi-2T (Hoplite) se stal základem celé řady specializovaných verzí. Jednou z nich byl model Mi-2RO, který zastával roli taktického průzkumného a pozorovacího stroje. Zmíněný speciál byl zpočátku znám jako Mi-2R a jeho první prototyp (v.č. 570607127) poprvé vzlétl v roce 1974. V letech 1974 až 1980 brány závodu PZL Swidnik opustilo celkem 34 těchto strojů, z toho 10 v roce 1974, 18 v roce 1977 a 6 v roce 1980. První sériové Mi-2RO byly vybaveny pouze jedním fotoaparátem pro vertikální snímkování typu AFA-BAF-21S nebo AFA-39. Vrtulníky tohoto typu vyrobené po roce 1977 kromě fotoaparátu pro vertikální snímkování obdržely též jeden fotoaparát pro šikmé snímkování typu AFA-42/75 nebo AFA-33/75. Poslední dva uvedené fotoaparáty byly přitom pro vrtulníky typu Mi-2RO převzaty od vyřazených proudových průzkumných letounů typu Il-28R (Beagle). Provozovatelem většiny vrtulníků tohoto typu se stala polská armáda. Čtyři speciály typu Mi-2RO byly vyvezeny do NDR.

Verze:  -

Vyrobeno:  34 sériových strojů

Uživatelé:  NDR a Polsko

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu WSK Rzesów GTD-350 s max. výkonem po 396 hp

Vybavení:  - zaměřovací: jeden střelecký kolimátor typu PKW (jeho instalace se nachází uvnitř kabiny, přímo před sedadlem pilota)

                  - průzkumné: jeden fotoaparát pro vertikální snímkování typu AFA-BAF-21S nebo AFA-39, instalovaný uvnitř krabicovitého krytu umístěném pod kořenem ocasního nosníku, a (u strojů z pozdějších výrobních sérií) jeden fotoaparát pro šikmé snímkování typu AFA-42/75 nebo AFA-33/75, instalovaný za posledním pravým okénkem nákladové kabiny

Výzbroj:    dvou pohyblivé 7,62 mm kulomety typu PK, instalované uvnitř nákladové kabiny (přímo za pravým zadním a levým prostředním postranním okénkem), a (u některých strojů) jeden jednohlavňový 23 mm kanón typu NS-23KM se zásobou 100 nábojů, instalovaný na levoboku přední části trupu

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 14,56 m
Ø ocasního rotoru: 2,70 m
Celková délka: 17,42 m
Délka trupu: 11,94 m
Výška: 3,75 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: 210 km/h
Praktický dostup: 4 000 m
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.11.2016