PZL Swidnik Mi-2URP-G Gniewosz

Typ:  pokročilá modifikace taktického útočného vrtulníku typu Mi-2URP

Určení:  ničení pozemních cílů a pomalu a nízko letících vzdušných cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek

Odlišnosti od modelu Mi-2T (Hoplite):

- instalace jenoho páru zbraňových závěsníků pod konci nosníků se dvěma páry odpalovacích lišt PTŘS typu 9M14M raketového kompletu typu 9K14M Maljutka-M (AT-3 Sagger). Na ten lze umístit dvojici zdvojených trubkových raketnic typu 9M32MG Gad s PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M32M raketového kompletu typu 9K32M Strela-2M (SA-7 Grail) nebo dvojici neřízených pum o hmotnosti 100 kg. Instalace zmíněných závěsníků si ale vyžádala vyztužit postranní zbraňové nosníky jedním párem trubkových vzpěr. Ty se přitom táhnou od vnitřního páru odpalovacích lišt PTŘS až k motorové kapotě.

Historie:  V roce 1984 konstrukční tým závodu PZL Swidnik pod konce postranních trupových nosníků bitevního vrtulníku typu Mi-2URP, které nesly dva páry odpalovacích lišt PTŘS typu 9M14M raketového kompletu typu 9K14M Maljutka-M (AT-3 Sagger), uchytil dvojici zdvojených trubkových raketnic typu 9M32MG Gad s PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M32M raketového kompletu typu 9K32M Strela-2M (SA-7 Grail) z neúspěšného stíhacího vrtulníku typu Mi-2URS. Takto modifikovaný Mi-2URP vešel ve známost jako Mi-2URP-G a pod konci postranních zbraňových nosníků mohl kromě PLŘS přepravovat též 100 kg neřízené pumy. Pro potřeby polské armády byly postaveny jen tři vrtulníky typu Mi-2URP-G. Ty přitom brány závodu PZL Swidnik opustily v průběhu roku 1985. Polská armáda si nicméně nechala na tento model přestavět část starších bitevních vrtulníků typu Mi-2US, Mi-2URS a Mi-2URP. Dalších 22 vrtulníků typu Mi-2URP-G bylo vyrobeno pro Myanmar. V letech 1989 až 1990 byly všem vrtulníkům typu Mi-2URP-G polské armády v rámci plnění podmínek smlouvy CFE-I o omezení konvenčních zbraní v Evropě zbraňové závěsníky demontovány. Protože se ale ukázalo, že šlo o omyl, neboť se omezení počtu týkalo pouze středně těžkých a těžkých a nikoliv lehkých bojových vrtulníků, následně, v letech 1991 až 1993, byla většina bitevních Mi-2URP-G zpětně vyzbrojena.

Verze:  -

Vyrobeno:  25 exemplářů (další exempláře tohoto modelu vznikly konverzí sériových Mi-2US, Mi-2URS a Mi-2URP)

Uživatelé:  Myanmar a Polsko

 

 

 

Posádka:    pilot, zbraňový operátor a dva střelci

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu WSK Rzesów GTD-350 s max. výkonem po 396 hp     

Vybavení:   - zaměřovací: jeden střelecký kolimátor typu PKW (jeho instalace se nachází uvnitř kabiny, přímo před sedadlem pilota) a jeden zaměřovač PTŘS typu LL-77 (jeho instalace se nachází uvnitř kabiny, přímo před sedadlem zbraňového operátora)      

Výzbroj:     jeden jednohlavňový kanón typu NS-23KM ráže 23 mm se zásobou 100 nábojů, instalovaný na levoboku přední části trupu, čtyři PTŘS typu 9M14M* raketového kompletu typu 9K14M Maljutka-M (AT-3 Sagger) a dvě dvojnásobné trubkové raketnice typu 9M32MG Gad s PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu 9M32M raketového kompletu typu 9K32M Strela-2M (SA-7 Grail) nebo dvě neřízené pumy o hmotnosti 100 kg (trhavé pumy typu FAB-100, zápalné pumy typu ZAB-100, tříštivo-trhavé pumy typu OFAB-100 nebo osvětlovací typu SAB-100), přepravované na závěsnících instalovaných na bocích střední části trupu, přímo před hlavním podvozkem, a dva pohyblivé kulomety typu PK ráže 7,62 mm nebo RPK ráže 12,7 mm se zásobou 1 600 nábojů, instalované uvnitř nákladové kabiny, přímo za pravým zadním a levým prostředním postranním okénkem

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 14,56 m
Ø ocasního rotoru: 2,70 m
Celková délka: 17,42 m
Délka trupu: 11,94 m
Výška: 3,75 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

* další čtyři PTŘS tohoto typu lze přepravovat uvnitř nákladové kabiny a po přistání umístit na prázdné postranní odpalovací lišty

 

Poslední úpravy provedeny dne: 2.11.2016