Mil Mi-6PŽ

Typ:  speciální požární modifikace těžkého transportního vrtulníku typu Mi-6 (Hook A)

Určení:  hašení lesních požárů

Odlišnosti od vrtulníku typu Mi-6 (Hook A):

- absence pomocného křídla

- instalace nádrže na vodu s objemem 12 000 l a nádrže na pěnotvornou látku uvnitř nákladového prostoru. Po předchozí demontáži trupové nádrže lze do závěsu „vzdušného jeřábu“ tohoto stroje umístit síť s šesti 1 500 l vaky s vodou.

- instalace krátké a široké trubice s kónickým tvarem, která slouží k vypouštění trupové nádrže při visu, v břišním otvoru „vzdušného jeřábu“

- instalace dlouhého výklopného (směrem dopředu dolů) čerpacího ráhna v ose břicha trupu. Zmíněné ráhno se táhne od příďového podvozku až po záďová nákladová vrata a má podobu dvou paralelních trubek navzájem propojených třemi trubkovými výztuhami. K jeho konci je uchycena čerpací jednotka, za jejíž pomoci lze plnit trupovou nádrž vodou při visu v malé výšce nad vodní hladinou. K vyklápění a sklápění tankovacího ráhna slouží systém lan a kladek. Při sklápění do letové pozice se koncová tankovací jednotka tohoto zařízení zasouvá do otvoru, který vznikl demontáží nájezdové rampy.

Historie:  Značná nosnost činila z těžkého transportního vrtulníku typu Mi-6 (Hook A) ideální základ speciálu pro boj s lesními požáry. Vývoj specializované požární modifikace tohoto ve své době zdaleka největšího vrtulníku na světě byl zahájen v roce 1967. Konstrukční tým OKB M.L. Mila přitom tento speciál, který vešel ve známost jako Mi-6PŽ, zbavil, kuli snížení hmotnosti a zlepšení charakteristik při visu, pomocného křídla a do jeho nákladového prostoru umístil 12 000 l nádrž na vodu a nádrž na pěnotvornou látku. Zmíněná nádrž využívala výpusť, která vyčnívala z břišního otvoru „vzdušného jeřábu“, a plnící zařízení mající podobu dlouhého výklopného ráhna, které připomínalo obrovský žebřík. Zmíněné ráhno bylo instalováno na břichu trupu a umožňovalo trupovou nádrž plnit vodou při visu v malé výšce nad vodní hladinou. Po předchozí demontáži nádrže z nákladové kabiny bylo do podvěsu speciálu typu Mi-6PŽ možné umístit síť s šesti 1 500 l vaky s vodou. Jediný prototyp požárního speciálu typu Mi-6PŽ vznikl v roce 1967 konverzí vrtulníku Mi-6 (CCCP-06174), prototypu civilní nákladní verze vojenského transportního vrtulníku typu Mi-6 (Hook A). V rámci konverze na prototyp speciálu typu Mi-6PŽ přitom tento stroj obdržel též nový bílo-červený nátěr. Zkoušky tohoto stroje probíhaly na rezervoáru Chimki, který se nachází na sever od Moskvy. Svůj veřejný debut si prototyp Mi-6PŽ (CCCP-06174) odbyl v červnu roku 1967 na 27. Pařížské Air Show. Krátce nato byl nasazen do bojů s lesními požáry, které vzplanuly nedaleko Marseilles. Toto první ostré nasazení prototypu Mi-6PŽ (CCCP-06174) ale již dne 6. srpna toho samého roku předčasně ukončila tragická havárie.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp (vznikl konverzí prototypu civilní verze vrtulníku typu Mi-6)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Solovjov D-25V s max. výkonem po 5 500 hp 

Kapacita:    nádrž s 12 000 l vody a nádrž s pěnotvornou látkou, přepravovaná uvnitř nákladového prostoru s rozměry 11,73 m x 2,72 x 2,60 m, nebo šest 1 500 l pružných vaků s vodou, přepravovaných ve vnějším podvěsu

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 35,00 m
Ø ocasního rotoru: 6,30 m
Celková délka: 41,74 m
Délka trupu: 33,17 m
Výška: 9,16 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.9.2016