Mil Mi-8MTJa-2  

Typ:  pokročilá modifikace speciálního vrtulníku pro vedení radiotechnického průzkumu (COMINT) a radioelektronického boje (REB) typu Mi-8MTJa

Určení:  odposlouchávání a rušení radiových, radioreléových, radiotelefonních a satelitních komunikačních systémů pozemních vojsk

Odlišnosti od modelu Mi-8MTJa:

- instalace pokročilejšího COMINT/REB komplexu typu Atlet na místo COMINT/REB komplexu typu Altaec

Historie:  Protože nasazení COMINT/REB speciálu typu Mi-8MTJa v první válce v Čečensku (1994 až 1996) nebylo možné považovat, díky nízké účinnosti palubního komplexu pro vedení COMINT a REB typu Altaec, za úspěšné, v roce 1998 všechny tři přeživší exempláře tohoto stroje prošly modernizačním programem. Modernizace speciálu typu Mi-8MTJa byla provedena institutem z Voroněže a spočívala zástavbě nového COMIT/REB komplexu typu Atlet. Zmíněný komplex je opatřen přijímačem a vysílačem s digitálním převodníkem frekvencí a v porovnání s komplexem typu Altaec má silnější rušící signál (200 W vs 40 W). Úpravami prošlo též pracoviště operátora. Operátor takto modifikovaného vrtulníkového speciálu typu Mi-8MTJa, který vešel ve známost jako Mi-8MTJa-2, může komunikovat s pozemními velitelskými stanovišti v reálném čase a plnit tak úkoly dle momentální potřeby pozemních jednotek. V říjnu roku 2000 byly dva modernizované Mi-8MTJa-2 použity k podpoře OVG na SK (Samostatná skupina vojsk na Severním Kavkaze) při nasazení v druhé válce v Čečensku (1999 až 2009). Jejich obsluhu tehdy obstarávaly posádky z Budenejovska. V září toho samého roku byly tyto stroje převedeny od 6. OVE REB (samostatná vrtulníková letka pro vedení REB) k SKVO (Severo-kavkazský vojenský okruh). V roce 2001 byl jeden Mi-8MTJa-2 zničen.

Verze:  -

Vyrobeno:  tři exempláře (vznikly konverzí operačních Mi-8MTJa)

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Posádka:    dva piloti, palubní mechanik a operátor COMINT/REB stanice

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV3-117MT s max. výkonem po 1 900 hp

Vybavení:  COMIT/REB stanice typu Atlet, IČ rušič typu L166V-11E Ispanka (Hot Brick) (nevelký válcovitý kryt tohoto zařízení se nachází na hřbetu trupu, přímo za kapotou APU typu Al-9V) a šest výmetnic 32-ti klamných IČ/RL cílů ASO-2V-02 (po třech na obou bocích trupu, v oblasti za hlavním podvozkem)

Výzbroj:     jeden pohyblivý 7,62 mm kulomet typu PKT, instalovaný v příďovém střelišti, a jeden pohyblivý kulomet toho samého typu, instalovaný ve střelišti nacházejícím se v nouzovém výstupu vetknutém do pravého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 4,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

¨Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017