Mil Mi-8PPA (‘Hip K1’)        

Typ:  speciální modifikace středně těžkého transportního-výsadkového vrtulníku typu Mi-8T (Hip C) určená pro vedení radioelektronického boje (REB) a radiotechnického průzkumu (ELINT)

Určení:  krytí operací bojových letounů a vrtulníků na frontě rušením činnosti pozemních radiolokačních stanic PVO a zjišťování pozice a typu radiolokačních stanic protivníka

Odlišnosti od modelu Mi-8T (Hip C):

- instalace pracoviště jednoho operátora a bloků aktivních rušičů typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a SPS-5M2 Fasol uvnitř nákladové kabiny. Pracoviště operátora se nachází vpravo od vstupu do pilotní kabiny a od zadní části kabiny, která ukrývá rušící aparatury, je odděleno přepážkou.

- instalace antén aktivních rušičů typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija pod rozměrnými výklopnými (směrem nahoru) krabicovitými dielektrickými kryty, které vystupují z boků střední části trupu, v oblasti před hlavním podvozkem (na pozici předposledních tří párů postranních kulatých okének nákladové kabiny).

- instalace soustavy antén šesti zdvojených aktivních rušičů typu SPS-5M2 Fasol na bocích zadní části trupu, přímo za hlavním podvozkem. Každá z těchto dvou soustav má podobu rozměrného obdélníkového roštu, který je zhotoven z trubek a drátěného síta, s šesti dipólovými anténami s tvarem písmene „X“ uspořádanými po třech do dvou řad. Zmíněné anténní soustavy jsou k bokům zadní části trupu tohoto modelu uchyceny za pomoci soustavy nosníků trubkové konstrukce. Instalace antén rušičů typu SPS-5M2 si ale vyžádala přemístit výmetnice signálních světlic z levého křídla dvoudílných záďových nákladových vrat nad zachované poslední levé kulaté okénko nákladové kabiny.

- instalace řady šesti krátkých gondol (s oválným lapačem vzduchu v čele a oválným výstupem na zádi) výměníků tepla kapalinových chladičů rušících aparatur na břichu trupu, přímo za příďovým podvozkem

- instalace pevné stupačky pod odsuvnými postranními vstupními dveřmi, které se nacházejí na levoboku přední části trupu (vstupní dveře standardních Mi-8T jsou opatřeny demontovatelnou stupačkou)

Historie:  Dvoumotorový středně těžký transportní-výsadkový vrtulník typu Mi-8T (Hip C) se stal základem hned tří speciálů pro vedení radioelektronického boje (REB), a to Mi-8SMV (Hip J1), Mi-8PP a Mi-8PPA (Hip K1). Třetí z nich, Mi-8PPA (Hip K1), vznikl jako nástupce REB speciálu typu Mi-8PP, který se vyznačoval instalací REB stanice typu Pole. Součástí palubního vybavení speciálu typu Mi-8PPA (Hip K1) se staly aktivní rušiče typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a šest zdvojených aktivních rušičů typu SPS-5M2 Fasol. Zatímco systém typu Azalija sloužil k rušení radiolokátorů pracujících v centimetrovém a decimetrovém pásmu, systém typu Fasol byl určen k rušení radiolokátorů v metrovém pásmu. REB speciál typu Mi-8PPA (Hip K1) byl vyráběn, stejně jako REB speciály typu Mi-8SMV (Hip J1) a Mi-8PP, závodem U-UAZ (č.99) z Ulan-Ude. Na speciál Mi-8PPA (Hip K1) byly navíc dopracovány všechny speciály typu Mi-8PP. Speciál typu Mi-8PPA (Hip K1) byl, na rozdíl od speciálů typu Mi-8SMV (Hip J1) a Mi-8PP, uvolněn na export.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČSSR, Irák a SSSR

 

 

 

Posádka:    dva piloti a jeden operátor REB

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Izotov TV2-117A s max. výkonem po 1 500 hp

Vybavení:   aktivní rušiče typu SPS-63 a SPS-66 REB systému typu Azalija a tři zdvojené aktivní rušiče typu SPS-5M2 Fasol

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: 21,29 m
Ø ocasního rotoru: 3,91 m
Celková délka: 25,35 m
Délka trupu: 18,22 m
Výška: 4,75 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.3.2017