Kamov Ka-10M (‘Hat’)

Typ:  pokročilá modifikace lehkého palubního obojživelného pozorovacího vrtulníku typu Ka-10 (Hat)

Určení:  spojovací činnost, vizuální vyhledávání námořních min a vynořených ponorkových plavidel, řízení dělostřelecké palby a záchranná a pátrací činnost na moři

Odlišnosti od typu Ka-10 (Hat):

- instalace motoru typu Al-4V na místo motoru typu Al-4G

- instalace nových rotorových listů s větší délkou (to sebou přineslo vzrůst průměru nosných rotorů z 5,80 m na 6,12 m)

- instalace modifikovaného automatu cykliky

- instalace modifikovaného systému řízení

- instalace zdvojené svislé ocasní plochy s tvarem na výšku postavené elipsy na místo jednoduché svislé ocasní plochy s lichoběžníkovým tvarem

Historie:  Přestože armádní zkoušky lehkého vrtulníku typu Ka-10 (Hat) zakončilo kladné hodnocení, sériová výroba tohoto stroje nebyla schválena. Důvodem toho se stala více než sporadická užitná hodnota. Vrtulník typu Ka-10 (Hat) byl totiž jednomístný stroj s velmi malou nosností (131 kg) a primitivním vybavením umožňujícím provoz pouze za dobrých meteorologických podmínek. VMF zkrátka potřebovalo dvoumístný stroj, na jehož palubu by bylo možné umístit speciální vybavení. Předvídavému veliteli letectva VMF generálplukovníkovi E.N. Preobraženskému se nicméně podařilo prosadit schválení stavby dalších 30-ti těchto průkopnických strojů. Ty měly sloužit k získávání provozních zkušeností s vrtulníkovou technickou a v neposlední řadě též k výcviku pilotů prvních plnohodnotných námořních vrtulníků. Nakonec bylo ale postaveno pouhých 15 sériových Ka-10 (Hat). Ty byly navíc dokončeny ve výrazně zdokonalené verzi, která vešla ve známost jako Ka-10M (Hat). Od typu Ka-10 (Hat) se přitom tento model odlišoval instalací nových rotorových listů s větší délkou, modifikovaného automatu cykliky a systému řízení a nové svislé ocasní plochy. Zatímco model Ka-10 (Hat) byl opatřen jednoduchou SOP s lichoběžníkovým tvarem, SOP modelu Ka-10M (Hat) byla řešena jako zdvojená a měla tvar na výšku postavené elipsy. Zkoušky prototypu vrtulníku typu Ka-10M (Hat) se rozeběhly v roce 1953 a potvrdily účelnost všech výše uvedených úprav. Zatímco zvětšení průměru nosného rotoru vedlo ke vzrůstu vztlaku, což sebou mimo jiné přineslo též pokles rizika odtržení proudnic vzduchu od lopatek, instalace zdvojené SOP vrtulníku typu Ka-10M (Hat) zajistila lepší směrovou stabilitu. Kromě výše uvedeného měl tento model před svým předchůdcem v podobě typu Ka-10 (Hat) navrch v obratnosti. Svůj veřejný debut si vrtulník typu Ka-10M (Hat) odbyl na letecké přehlídce, která se konala v roce 1953 v Tušinu. Návštěvníci zmíněné letecké přehlídky přitom mohli shlédnout jeden z těchto strojů, jak vzlétá a přistává na korbě nákladního automobilu typu ZiS-150. Přestože se produkce vrtulníku typu Ka-10M (Hat) omezila, jak již bylo řečeno, na pouhých 15 exemplářů, význam tohoto stroje pro VMF rozhodně nebyl zanedbatelný. Díky „létajícím motocyklům“ typu Ka-10M (Hat), jak se těmto strojům přezdívalo, totiž v době, kdy přebíralo první dvoumístné vrtulníky typu Ka-15 (Hen), již disponovalo bohatými zkušenostmi s provozem vrtulníkové techniky a v neposlední řadě též dostatečným počtem vycvičených pilotů. Kromě toho šlo o historicky vůbec první vrtulník zařazený do výzbroje VMF a zároveň historicky vůbec první vrtulník s nosným systémem sestávajícím se ze dvou souosých protiběžných rotorů, který se dočkal sériové výroby a řadové služby.

Verze:  -

Vyrobeno:  15 sériových strojů

Uživatelé:  pouze SSSR (VMF)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Ivčenko Al-4V s max. výkonem 55 hp

Nosnost:    141 kg

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  6,12 m
Délka trupu:   3,70 m
Výška: 2,50 m
Prázdná hmotnost: 249 kg
Max. vzletová hmotnost: 390 kg
Max. rychlost: 115 km/h
Praktický dostup:   2 500 m
Max. dolet:    142 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 4.9.2015