Kamov Ka-65 Minoga-EP (MPVK)

Typ:  středně těžký palubní víceúčelový vrtulník uzpůsobený pro činnost ze všech meteorologických podmínek ve dne i v noci

Určení:  vyhledávání a ničení ponorkových a hladinových plavidel protivníka, pátrací a záchranná činnost na moři a přeprava osob mezi hladinovými plavidly a pobřežím

Historie:  Vývojové práce na perspektivním nástupci palubního víceúčelového vrtulníku typu Ka-27 (Helix), který byl zařazen do výzbroje VMF hned v několika verzích s odlišným určením, se rozeběhly v roce 1990 a probíhaly v rámci programu TKMV (Tjaželnyj Korabelnyj Mnogotselevoj Vertoljot = těžký palubní víceúčelový vrtulník). Zmíněný stroj vešel ve známost jako Ka-40 (nebo též jako V-50 či Ka-27MF) a stejně jako jeho předchůdce počítal s dvojicí protiběžných souosých nosných rotorů. Ty přitom měla roztáčet dvojice motorů typu Klimov TVA-3000 s max. výkonem po 2 500 hp, resp. po 3 750 kp v 30-ti sec nouzovém režimu. Zmíněný stroj měl mít vzletovou hmotnost 14 až 15 t a měl být vybaven avionickým komplexem typu Lira z dílny NPO Leninets. V roce 1991 se ale rozpad SSSR a Rusko zachvátila těžká ekonomická krize. Protože si VMF za těchto podmínek nemohlo financování vývoje vrtulníku typu Ka-40 dovolit, na počátku 90. let byl celý program TKMV zastaven. Konstrukční kancelář N.I. Kamova nicméně v pracích na projektu tohoto stroje pokračovala nadále z vlastních zdrojů. Ty ale byly rovněž velmi omezené. Protože se výrobci nepodařilo pro typ Ka-40 najít odběratele, jeho vývoj nakonec nepřekročil stádium projektu. K obnově zájmu o nový palubní vrtulník ze strany Ruského VMF došlo až okolo roku 2010. Oficiálně byl však vývoj takového stroje objednán až dne 28. listopadu 2014, a to v rámci programu MPVK (Mnogovariantnyj Perspektivnyj Vertoletnyj Kompleks = víceúčelový perspektivní vrtulníkový komplex). Práce na požadovaném vrtulníku, který vešel ve známost jako Ka-65, probíhají v rámci OKR (zkušebně-konstrukční práce) Minoga-EP. Z dostupných vyobrazení tohoto stroje je zřejmé, že bude opatřen dvojící třílistých souosých protiběžných nosných rotorů a jednou tlačnou vrtulí. Pohon vrtulníku typu Ka-65 bude obstarávat dvojice motorů typu Klimov TV7-117VK s max. výkonem po 2 800 až 3000 hp, resp. po 3 750 hp v krátkodobém nouzovém režimu. Díky obdobným rozměrům a hmotnosti bude vrtulník typu Ka-65 moci operovat z palub shodných plavidel jako vrtulník typu Ka-27 (Helix) a využívat stávající palubní hangáry a palubní výtahy. Srdcem tohoto stroje v základní protiponorkové verzi se stane avionický komplex typu Kasatka-VB petrohradské společnosti Radar-MMS, který se sestává z radaru typu KS-1, komunikačního systému s datalinkem typu KS-2, elektro-optického zaměřovacího systému typu KS-3, počítače typu KS-7, stanice pro radiotechnický průzkum (ESM) typu KS-8, hydroakustická stanice s akustickými bójemi typu KS-10, detektoru magnetických anomálií typu KS-12 a ponorného sonaru. Na počátku června roku 2019 na internet unikla fotografie 1:1 makety vrtulníku typu Ka-65. Mezitím, v srpnu roku 2015, bylo oznámeno, že se letové zkoušky prototypu tohoto stroje rozeběhnou mezi roky 2018 a 2020. K tomu ale nedošlo. V červnu roku 2019 bylo oznámeno, že byly práce na detailním designu vrtulníku typu Ka-65 již završeny. Mezitím bylo oznámeno, že zmíněný stroj bude mít rychlost do 500-ti km/h a že jeho produkce bude zahájena v roce 2022. V srpnu roku 2020, na výstavě Armija 2020, byl podepsán kontrakt na provedení první etapy OKR Minoga s termínem vyhotovení do roku 2023. Náplní první etapy OKR Minoga se přitom stanou pozemní zkoušky jednotlivých palubních agregátů a prvků konstrukce. Letové zkoušky prototypu by se mohly rozeběhnout v roce 2025 nebo 2026. Výrobní plány počítají hned s několika modifikacemi vrtulníku typu Ka-65, včetně modifikace výsadkové. Zmíněné stroje by přitom měly operovat z palub universálních výsadkových plavidel (UDK) projektu 23900. Součástí vrtulníkového parku každého plavidla tohoto projektu by mělo být až 16 vrtulníků různého určení.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  -

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Klimov TV7-117VK s max. výkonem po 2 800 až 3000 hp, resp. po 3 750 hp v krátkodobém nouzovém režimu

Radar:        pátrací radiolokátor typu KS-1

Vybavení:  elektro-optický zaměřovací systém typu KS-3, ponorný sonar neznámého typu, hydroakustická stanice s akustickými bójemi typu KS-10, detektor magnetických anomálií typu KS-12 a stanice pro radiotechnický průzkum typu KS-8

Výzbroj:     dvě protiponorková torpéda nebo osm hlubinných pum a dvě protilodní řízené střely

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  16,30 m
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 13 000 kg
Max. rychlost: 300 km/h
Praktický dostup:   5 000 m
Operační rádius:   250 km
Vytrvalost: 2 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.9.2020