Antonov A-15

Typ:  jednomístný bezmotorový sportovní kluzák

Určení:  účast na plachtařských soutěžích, dobývání rekordů a výcvik pilotů

Historie:  Do prací na projektu perspektivního nástupce bezmotorových kluzáků typu A-11 a A-13 se konstrukční tým OKB O.K. Antonova pustil v roce 1959. Zmíněný stroj vešel ve známost jako A-15 a vzešel ze zadání DOSAAFu (Dobrovolná společnost pro spolupráci s armádou, letectvem a námořnictvem). S kluzákem typu A-15 se přitom měli sovětští piloti zúčastnit mistrovství světa konajícího se v roce 1960. Zmíněného mistrovství se ale nakonec piloti DOSAAFu nezúčastnili. Prototyp kluzáku typu A-15 se do oblak poprvé vydal dne 26. března 1960. Produkcí tohoto na svou dobu velmi pokrokového stroje se zabýval závod z Arseněva. Do roku 1967 brány zmíněného podniku opustilo celkem 60 kluzáků typu A-15. Ke kompletaci draků těchto strojů byly přitom využívány moderní a pro kompletaci draků tehdejších kluzáků ne zrovna běžně používané technologie, včetně chemického obrábění potahu křídla, bodového svařování či lepení kovu. Svůj mezinárodní debut si kluzák typu A-15 odbyl, spolu s obřím transportním letounem typu An-22 (Cock A), v červnu roku 1965 na 26. Pařížské Airshow. Dne 26. dubna 1969 byl jeden sériový A-15 (v.č. 0501) vyvezen do ČSSR. Zmíněný stroj měl zastávat roli vzorového exempláře pro upravenou licenční kopii, která se měla vyrábět na lince závodu Aero Vodochody. Protože ale bylo od tohoto záměru opuštěno, kluzák A-15 (v.č. 0501) nakonec skončil u AK Kralupy nad Vltavou. Kluzák typu A-15 se stal vůbec posledním kluzákem značky Antonov. Zmíněný stroj tvořil, spolu se staršími kluzáky typu A-11 a A-13, páteř DOSAAFu až do příchodu kluzáků řady Blaník československé výroby. Kluzák typu A-15 se stal držitelem více než 20-ti světových rekordů. Dne 6. května 1960 tento stroj dosáhl na 100 km uzavřeném okruhu průměrné rychlosti 111,358 km/h. Dne 18. srpna toho samého roku se s kluzákem typu A-15 podařilo urazit vzdálenost 714,023 km. V roce 1962 tento stroj s ženou za kniplem zalétl 500 km uzavřený okruh průměrnou rychlostí 71,39 km/h. V létě roku se podařilo rychlostní rekord na 100 km uzavřeném okruhu navýšit na 126,2 km/h.

Popis:   Jednomístný bezmotorový kluzák typu A-15 byl řešen jako celokovový středoplošník s motýlkovými ocasními plochami. Doutníkovitý trup tohoto stroje byl koncipován jako poloskořepina a měl průřez ve tvaru na výšku postavené elipsy. Do zaoblené špice trupu kluzáku typu A-15 byla vetknuta PVD. Příď trupu tohoto stroje ukrývala jednomístnou pilotní kabinu, která byla opatřena jednodílným překrytem s neděleným zasklením. Přímo za pilotní kabinou se nacházela šachta, do které se zasouvalo 300 x 125 mm odpružené podvozkové kolečko. Podvozková šachta byla řešena jako uzavíratelná a byla opatřena dvoudílnými podélně dělenými dvířky. Břicho přední části trupu kluzáku typu A-15 bylo vyztuženo ocelovou lyžinou. Pod zádí trupu tohoto stroje se zase nacházela instalace odpružené ocasní ostruhy. Štíhlé přímé křídlo kluzáku typu A-15 bylo řešeno jako jednonosníkové a bylo uchyceno k trupu v oblasti za pilotní kabinou. Křídlo tohoto stroje mělo půdorys ve tvaru lichoběžníku a bylo vyráběno ve dvou provedeních, z nichž jedno mělo rozpětí 17 m a to druhé 18 m. Potah křídla kluzáku typu A-15 byl zhotoven ze speciální hliníkové slitiny a kuli zamezení koroze musel být pravidelně leštěn speciální pastou. Na odtokové hraně křídla kluzáku typu A-15 se nacházely vztlakové klapky typu Fowler s mezním úhlem vychýlení 18° a křidélka s mezními úhly vychýlení -15° a + 24°. Do úhlu 8,5° se přitom křidélka vychylovala v součinnosti se vztlakovými klapkami. Křidélka a vztlakové klapky tohoto stroje měla kovový potah a výplň z bakelizovaného pěnoplastu vyztuženého sklolaminátem. Přímo před vztlakovými klapkami se nacházely aerodynamické brzdy typu Schempp-Hirth s rozpětím 2 x 0,9 m a plochou 2 x 0,075 m2. Lichoběžníkové motýlkové ocasní plochy kluzáku typu A-15 svíraly úhel 90° a na jejich odtokové hraně se nacházela kormidla s mezními úhly vychýlení ±20° ve funkci výškového kormidla, resp. ±18° ve funkci směrového kormidla. Ocasní plochy tohoto stroje měly kovovou konstrukci, vyjma potahu kormidel, který byl plátěný.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  60 sériových strojů

Uživatelé:  ČSSR, Maďarsko, Nizozemsko a SSSR

 

 

Posádka:    jeden pilot

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 17,00 nebo 18,00 m
Délka:   7,20 m
Výška: 1,96 m
Prázdná hmotnost: 310 kg
Max. vzletová hmotnost: 390 kg
Max. rychlost: 225 km/h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.3.2018