Antonov An-10AS (‘Cat’)

 

Typ:  dopraní-nákladní modifikace středně těžkého dopravního letounu typu An-10A (Cat A)

Určení:  doprava osob a nákladu na středně dlouhých a dálkových linkách

Odlišnosti od letounu An-10A (Cat A):

- modifikovaný interiér kabiny cestujících. Na pozici předního a zadního osobního oddělení tohoto modelu se nacházejí nákladové prostory. Zatímco podlaha předního nákladového prostoru snese zatížení 800 kg/m2, podlaha zadního nákladového prostoru vydrží zatížení 600 kg/m2. Naproti tomu prostřední osobní oddělení zůstalo bez změn.

Historie:  Dne 9. února 1959 byla OKB O.K. Antonova pověřena vývojem modifikace středně těžkého čtyřmotorového turbovrtulového dopravního letounu typu An-10A (Cat A) určené k smíšené dopravě nákladu a cestujících.Požadovaný model vešel ve známost jako An-10AS (Cat) a byl uzpůsoben k přepravě nákladu do celkové hmotnosti 16 300 kg, včetně zvířat, uvnitř nákladových prostorů, které vznikly modifikací předního a zadního osobního oddělení. Přestavba předního a zadního osobního oddělení na nákladový prostor přitom spočívala v demontáži sedadel, stopních polic pro příruční zavazadla a palubních toalet při současné instalaci nové podlahy s úchyty pro jistící prostředky přepravovaného nákladu a ochranných panelů bočních stěn. Naproti tomu prostřední oddělení zůstalo bez změn, stejně jako podpalubní zavazadlové úložné prostory. Na model An-10AS (Cat) mělo přitom být možné snadno přestavět, za pomoci konverzních setů, jakýkoliv letoun typu An-10A (Cat A) přímo u jednotlivých útvarů Aeroflotu. Závod č.64 z Voroněže vyrobil celkem 30 takových konverzních setů. Na dopravní-nákladní model An-10AS (Cat) byly ale nakonec přestavěny jen čtyři letouny typu An-10A (Cat A). Dva z nich byly přitom vyhrazeny pro státní zkoušky, které probíhaly u GK NII GVF (Státní zkušební institut civilního letectva) a GK NII VVS (Státní zkušební institut vojenského letectva). Zbylé dva letouny typu An-10AS (Cat) byly vyhrazeny pro lety do USA a Indie. Jeden z nich přitom plnil funkci záložního stroje. Na cestu do USA, resp. Washingtonu, se zmíněný letoun (CCCP-11172) vydal, z Moskvy, dne 17. prosince 1959. Na jeho palubě se přitom mimo jiné nacházel chruščovův dar pro tehdejšího prezidenta USA D.D. Eisenhowera v podobě 44 sazenic různých keřů a stromů. Při zmíněném letu vykonal celkem tři mezipřistání, a to v Berlíně (NDR), Prestonu (Velká Británie) a Ganderu (Kanada). Zpět do Moskvy se letoun An-10AS (CCCP-11172) navrátil dne 7. ledna 1960. Následně ten samý letoun dopravil na Mezinárodní zemědělskou výstavu, která se konala v indickém Dillí, jednoho býka, čtyři krávy a čtyři koně. Při zmíněném letu, který zabral 8 h a 20 min, letoun An-10AS (CCCP-11172) překonal Himaláje. Po návratu do Moskvy prošel, spolu se záložním An-10AS, zpětnou konverzí do standardu An-10A (Cat A).

Verze:  -

Vyrobeno:  4 exempláře (všechny vznikly konverzí sériových An-10A)

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista

Pohon:        čtyři turbovrtulové motory typu Ivčenko Al-20K s max. výkonem po 4 250 hp

Radar:         navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RBP-2 (Mushroom), instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 16 300 kg, přepravovaný uvnitř dvou nákladových kabin a dvou podpalubních úložných prostorů  

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,00 m
Délka:   34,00 m
Výška: 9,83 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 24.3.2018