Lavočkin 132

 

Typ:  pokročilá modifikace frontového stíhacího letounu typu La-9 (Fritz)

Určení:  primárně vybojování vzdušné převahy v prostoru linie; sekundárně ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek

Odlišnosti od letounu La-9 (Fritz):

- instalace silnější pohonné jednotky typu AŠ-82FM na místo motoru typu AŠ-82FN

Historie:  Krátce poté, co se rozeběhly letové zkoušky prvního prototypu jedením 1 850 hp pístovým motorem typu AŠ-82FN poháněného celokovového stíhacího letounu typu La-9 Fritz (model „130“), S.A. Lavočkin se pustil do prací na pokročilé modifikaci tohoto stroje s instalací silnější 2 100 hp pohonné jednotky typu M-93. Takto modifikovaný La-9 (Fritz) přitom vešel ve známost jako „132“ a dle předběžných výpočtů měl být schopen letu rychlostí až 735 km/h. Protože v době, kdy se chýlila kompletace jediného prototypu tohoto modelu ke konci, nebyl pro let certifikovaný motor typu M-93 stále ještě k dispozici, nakonec namísto něho obdržel instalaci vylepšené řadové jednotky typu AŠ-82FN, která vešla ve známost jako AŠ-82FM. Motor typu AŠ-82FM se přitom od sériového AŠ-82FN odlišoval instalací válců s větším průměrem, výkonnějšího čerpadla a trojstupňového kompresoru (na místo dvoustupňového). Letové zkoušky jediného prototypu letounu „132“ se rozeběhly v říjnu roku 1946. Krátce nato se ale zcela zastavily, a to až do dne 7. března 1947. Protože motor typu AŠ-82FM nepřetržitě sužovaly potíže technického rázu, závodní zkoušky jediného prototypu letounu „132“ se nakonec zatáhly až do 14. dubna 1948. Za tuto časovou periodu se přitom podařilo uskutečnit celkem 35 zkušebních letů a zcela odepsat čtyři motory typu AŠ-82FM. Poté byl tento stroj předán ke zkouškám státním. Zatímco v přízemí výšce byl jediný prototyp letounu „132“ schopen letu rychlostí 600 km/h, ve výšce 7 400 m hodnota jeho max. rychlosti činila 713 km/h. Do výšky 5 000 m pak dokázal vystoupat za 5 minut. Přestože šlo o vynikající výkony, sériové výroby se letoun typu „132“ nakonec nikdy nedočkal. Důvodem toho se staly rychlé pokroky ve vývoji modelu „134“ (budoucí La-11 Fang). Tento stroj totiž vykazoval větším doletem a navíc jeho pohon zajišťoval osvědčený motor typu AŠ-82FN. V této souvislosti model „132M“, který počítal s motorem typu AŠ-82M, nakonec nepřekročil ani stádium projektu.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Švecov AŠ-82FM

Vybavení:   - zaměřovací: jeden střelecký zaměřovač (jeho instalace se nachází uvnitř pilotní kabiny)

Výzbroj:     čtyři synchronní 23 mm kanóny typu NS-23S, vestavěné do hřbetu přídě trupu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 8,90 m 
Délka:   8,63 m
Výška:
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 580 kg
Max. rychlost: 713 km/h
Praktický dostup:   11 350 m
Max. dolet:    1 200 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.5.2012