Suchoj Su-29MX (Vetsch Air Presicion ‘Turbo Shark‘)

Typ:  pokročilá modifikace akrobatického speciálu typu Su-26MX

Určení:  předvádění sportovní akrobacie na leteckých přehlídkách, účast na soutěžích v letecké akrobacii a výcvik pilotů v letecké akrobacii

Odlišnosti od letounu Su-26MX:

- instalace turbovrtulové pohonné jednotky typu Walter M601T české výroby na místo pístového motoru typu M-14P ruské výroby ve znatelně protažené a výrazně směrem dolů skloněné špici trupu s plynule se zmenšujícím průměrem směrem od pilotní kabiny k vrtulovému kuželu (naproti tomu příď modelu Su-26MX měla robustní válcovitý profil)

- instalace třílisté vrtule typu Avia V-509 české výroby na místo třílisté vrtule typu MTV-9 ruské výroby

- instalace jednoho páru mohutných výfukových trubic s hranatým průřezem na bocích přídě trupu přímo za vrtulovým kuželem (znatelně užší výfukové trubice modelu Su-26MX měly kruhový průřez a nacházely se po stranách břicha prstencovité motorové kapoty)

- instalace jednoho rozměrného lapače vzduchu s ledvinovitým průřezem přímo pod vrtulovým kuželem (model Su-26MX byl opatřen dvojicí lapačů vzduchu, jedním rozměrným kruhovým, který se nacházel v čele motorové kapoty, a jedním nevelkým kapsovitým, který byl umístěn na břiše motorové kapoty)

Historie:  V roce 2000 byl letoun typu Su-26MX (v.č. 51-02) s registrací N26MX svým americkým majitelem a velkým leteckým nadšencem Rayem Vetschem opatřen 780 hp turbovrtulovým motorem typu Walter M601T české výroby. Jeho instalace na místo o poznání méně výkonného 360 hp pístového motoru typu M-14P si ale vyžádala zcela nově navrhnout konstrukci přední části trupu. Ta přitom obdržela znatelně větší délku, štíhlejší profil a výrazný sklon směrem dolů. Takto modifikovaný Su-26MX vešel ve známost jako Vetsch Air Precision „Turbo Shark“ (Vetsch Air Precision Inc. je název týmu) a díky značnému výkonu motoru M601T vykazoval ve své kategorii nevídaným poměrem tahu a hmotnosti 1,6 (tah vrtule/vzletová hmotnost 1 450 kg/907 kg). Díky tomu disponoval operačním dostupem 9 450 m a stoupavostí 38 m/sec. Délka rozjezdu tohoto stroje při vzletu pak nepřesahovala 24 m. Naposledy byl jediný exemplář „Turbo Sharku“ spatřen na konci srpna roku 2008 u EAA (Experimental Aviation Association). Jakékoliv další informace o jeho osudech nejsou zatím bohužel známy.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Su-26MX)

Uživatelé:  pouze USA

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Walter M601T české výroby s max. výkonem 780 hp          

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 7,80 m
Délk:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 907 kg
Max. rychlost: 450 km/h
Praktický dostup:   9 450 m
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny: 26.1.2013