Iljušin Il-76MD-90

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Il-76MD (Candid B) vzešlá z modernizačního programu

Určení:  doprava nákladu a vojáků do blízkosti fronty, přeprava a shoz výsadku, shoz nákladu na padácích, odsun raněných a působení v roli pomocného bombardéru

Odlišnosti od letounu Il-76MD (Candid B):

- instalace silnějších (16 140 kp vs 12 500 kp), ekonomičtějších (o 15% nižší spotřeba), ekologičtějších a méně hlučných pohonných jednotek typu PS-90A-76 (na místo motorů typu D-30KP-2) uvnitř křídelních gondol nové konstrukce (s větším průměrem a obraceči tahu kaskádového a nikoliv mušlového typu na zádi), které jsou ke spodní ploše křídla připevněny za pomoci pylonů nové konstrukce (s lomenou náběžnou hranou na místo rovné), shodná konstrukce u modelu Il-76MF

- zesílená konstrukce křídla

- instalace integrovaného digitálního pilotážně-navigačního komplexu typu Kupol-76M – jeho součástí se stal nový navigační radiolokátor typu Kupol-3, který nahradil typ RLS-P Kupol (to umožnilo snížit počet členů posádky ze sedmi osob na pouhé čtyři)

Historie:  Vzhledem k tomu, že provoz nákladních letounů typu Il-76TD (Candid A) na mezinárodních linkách začaly v 90. letech komplikovat stále přísnější požadavky mezinárodních norem na hlučnost a emise leteckých motorů, JSC S.V. Iljušina se tehdy z vlastní iniciativy pustila do prací na modernizačním projektu těchto strojů, který byl vystavěn zejména na náhradě motorů typu D-30KP-2 motory typu PS-90A-76. Zmíněný motor nebyl ničím jiným, než modifikací motoru typu PS-90A, pohonné jednotky dopravních letounů typu Il-96-300 a Tu-204, a původně vzešel z programu Il-76MF/TF. Tento stroj zase nebyl ničím jiným, než modifikací letounu typu Il-76MD/TF (Candid A/B) s prodlouženým trupem v oblasti nákladové kabiny. Motor typu PS-90A-76 měl přitom před motorem typu D-30KP-2 navrch nejen díky nižší hlučnosti a menší produkci emisí, ale též díky vyššímu tahu (16 140 kp vs 12 500 kp) a v neposlední řadě též díky nižší spotřebě paliva (o 15%). Záměna motorů typu D-30KP-2 motory typu PS-90A-76 proto sebou přinesla též prodloužení doletu a zvýšení nosnosti (48-ti t na 50 t). Kromě toho modernizovanému Il-76TD (Candid A), který vešel ve známost jako Il-76TD-90, umožnila působit i z letišť nacházejících se ve výškách až 3 000 km. Iljušinova JSC přitom obdobný modernizační projekt z vlastní iniciativy zpracovala i pro vojenský model Il-76MD (Candid B). Ruské VVS ale o zmíněný modernizační program, který zase dal za vznik modelu Il-76MD-90, nakonec projevilo zájem až v roce 2003. Práce na modernizaci prvních dvou řadových Il-76MD (Candid B) ze stavu Ruského VVS do standardu Il-76MD-90 se rozeběhly, v prostorách závodu VASO z Voroněže, v dubnu roku 2003. První motor typu PS-90A-76 byl ale VVS nakonec slavnostně předán až v srpnu roku 2005, na moskevské airshow MAKS 2005. První Il-76MD-90 (RA-78854) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 27. prosince 2005 a ke státním zkouškám byl předán v říjnu roku 2006. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl v srpnu roku 2007 na moskevské airshow MAKS 2007. Tehdejší plány přitom počítaly s dopracováním 12-ti letounů typu Il-76MD (Candid B) do standardu Il-76MD-90 do roku 2010. Vzhledem k tomu, že se na modernizaci dalších letounů nepodařilo najít finanční prostředky, nakonec se celý modernizační program Il-76MD-90 omezil na jeden jediný stroj. Ten přitom od roku 2014 postává zcela bez využití v Rjazani.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl přestavbou sériového Il-76MD)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Posádka:    čtyři osoby

Pohon:        čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A-76 s max. tahem po 16 140 kp

Radar:         povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice trupu, navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu Kupol-3, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu přední části trupu

Kapacita:    145 vojáků, 126 výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 50 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 195 000 kg
Cestovní rychlost: 800 – 830 km/h
Praktický dostup:   12 000 m
Max. dolet:    10 200* km

 

* 4 300 km s 50 t nákladu

 

 

Poslední úpravy provedeny: 7.2.2016