UZGA DA42T

Typ:  vojenská cvičná modifikace lehkého víceúčelového letounu typu Diamond DA42NG Twin Star rakouské výroby vzešlá ze zadání VVS

Určení:  výcvik pilotů transportních a bombardovacích letounů

Historie:  V souvislosti se vzrůstající poptávkou po nástupci letounů typu L-410UVP české výroby používaných Ruským VVS k základnímu výcviku pilotů transportních a bombardovacích letounů se někdy v letech 2010 až 2011 do středu pozornosti Ministerstva obrany Ruska dostal lehký dvoumotorový čtyřmístný víceúčelový letoun typu DA42NG Twin Star rakouské značky Diamond. Vývojem modifikace tohoto stroje splňující požadavky Ruského VVS na letoun pro základní výcvik pilotů transportních a bombardovacích letounů byl přitom v roce 2013 pověřen závod UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví) z Jekaterinburgu. Požadovaná modifikace letounu typu DA42NG obdržela označení DA42T a její produkci dostal na starost ten samý podnik. Se zahájením licenční výroby tohoto stroje se tehdy počítalo v roce 2015. Od výchozího modelu DA42NG se vojenský cvičný speciál typu DA42T odlišuje zejména zástavbou avionického vybavení ruské značky RPBK z Ramenského (včetně vybavení pilotní kabiny, spojovacího vybavení a navigačního vybavení) na místo avioniky značky Garmin. Ministerstvo obrany Ruska si nejprve závazně objednalo 35 těchto strojů. První tři z nich (051 až 053) měly být přitom dodány v roce 2017. Dodávka dalších 17-ti těchto strojů byla naplánována na rok 2018. Zbylých 15 letounů typu DA42T mělo VVS převzít v roce 2019. První DA42T (černá 054) nakonec závod UZGA ke zkouškám odevzdal na konci roku 2017. Státními zkouškami letoun typu DA42T podle všeho prošel v roce 2018. Státních zkoušek se přitom s největší pravděpodobností zúčastnily již zmíněné letouny s trupovými čísly 051 až 053. Letouny typu DA42T byly v Jekaterinburgu zpočátku sestavovány výhradně z komponent dodávaných rakouským výrobcem. Do roku 2016 měla však být produkce těchto strojů kompletně lokalizována na území Ruska. Toho se ale dosáhnout nepodařilo. Na konci roku 2017 byly totiž práce na lokalizaci výroby tohoto stroje splněny teprve z pouhých 30-ti %. Kompletní lokalizace výroby letounu typu DA42T v Rusku se podařilo dosáhnout teprve až v roce 2021, tedy vyjma pohonných jednotek. Trup prvního letounu tohoto typu vyrobeného výhradně z ruských komponent (v.č. 043) byl dokončen dne 1. července 2021. Konečná montáž zmíněného letounu bude zahájena ještě ten samý měsíc. Letové zkoušky letounu DA42T (043) by se měly rozeběhnout na konci srpna roku 2021. Výrobní plány závodu UZGA na rok 2021 počítají s šesti letouny typu DA42T. Do roku 2027 by však měla roční výrobní kapacita tohoto podniku být navýšena na 15 letounů typu DA42T. V současnosti jsou do draků všech letounů tohoto typu z produkce závodu UZGA zatím stále ještě montovány 170 hp rakouské diesely typu AE300. Všechny letouny typu DA42T, které budou brány závodu UZGA opouštět od roku 2024, by však měly pohánět 200 hp motory typu APD-200 domácí výroby. Se zahájením pozemních zkoušek této pohonné jednotky se počítá v roce 2023. Prvním provozovatelem letounů typu DA42T se stalo Balašovské výcvikové letecké centrum KVVAUL (Karsnodarské vyšší vojenské letecké učiliště pilotů). Na letišti zmíněného výcvikového centra byly přitom tyto stroje poprvé zpozorovány v lednu roku 2019. První letouny typu DA42T sem ale s největší pravděpodobností dorazily již v roce 2018. Balašovské výcvikové letecké centrum bude letouny typu DA42T používat v první fázi výcviku. Následující fázi výcviku zde kadeti absolvují na transportním letounu typu An-26 (Curl A). Balašovské výcvikové letecké centrum se zřejmě stane provozovatelem všech objednaných 35-ti letounů typu DA42T. Dne 25. srpna 2020, na výstavě Armija 2020, si Ministerstvo obrany objednalo dalších 20 těchto strojů.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně tři exempláře

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:        dva pístové dieselové motory typu Austro Engine AE300 s max. výkonem po 170 hp

Kapacita:    dva (v konfiguraci se dvěma piloty) nebo tři (v konfiguraci s jedním pilotem) pasažéři

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 13,55 m
Délka: 8,56 m
Výška: 2,49 m
Prázdná hmotnost: 1 410 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 000 kg
Max. rychlost: 365 km/h
Praktický dostup: 5 500 m
Max. dolet: 1 700 km

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 7.7.2021