UZGA L-410UVP-E20 (hydroplán)

Typ: speciální modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu L-410UVP-E20 uzpůsobená pro činnost z vodní hladiny

Určení:  přeprava osob a nákladu

Odlišnosti od letounu L-410UVP-E20:

- instalace dvou protáhlých plováků na místo zatahovatelného kolového podvozku příďového typu. Zmíněné plováky jsou k břichu trupu uchyceny za pomoci dvou párů tandemově uspořádaných vzpěr s tvarem písmene „V“. Zadní pár zmíněných vzpěr je přitom připevněn ke gondolám s šachtami hlavního podvozku.

- instalace potahových panelů na místo dvířek podvozkových šachet

- zesílená konstrukce draku

- instalace obdélníkových svislých stabilizačních plošek na koncích vodorovné ocasní plochy (VOP)

- instalace úchytů pro kotevní lana

Historie:  Na poměrně rozlehlém území Ruska se nachází celá řada oblastí, ve kterých není možné nalézt vhodnou plochu pro zřízení ani jednoduchého polního letiště s nezpevněnou vzletovou a přistávací dráhou. Toto se přitom týká zejména severských oblastí a oblastí Sibiře. Ve zmíněných oblastech se ale nacházejí mohutné vodní toky a rozlehlá jezery, z jejichž hladiny mohou operovat obojživelné letouny a hydroplány. V přímé reakci na tuto skutečnost byla Ministerstvem obrany Ruské federace speciální konstrukční kancelář Moskevského aviatického institutu (OSKBES MAI) pověřena vyprojektováním plovákového podvozku pro lehký dvoumotorový turbovrtulový regionální dopravní letoun typu L-410UVP-E20 české značky Aircraft Industries, jehož produkcí se od roku 2016 zabývá též, na základě licence, závod UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví). OSKBES MAI přitom pro tento úspěšný stroj vyprojektoval plovákový podvozek, který umožňuje vzlet a přistání na vodní hladině při stavu 2 (výška vln do 0,5 m) a plavbu po vodní hladině (při stavu 2) rychlostí do 15 m/s (poloměr zatáčky při plavbě přitom činí 50 m). Jako první byl zmíněným plovákovým podvozkem opatřen, v červenci roku 2018 v prostorách závodu UZGA, letoun L-410UVP-E20 (RF-67758) z produkce závodu Aircraft Industries. Na shodném letounu byl přitom předtím, na počátku roku 2017, otestován lyžový podvozek, který byl rovněž vyprojektován speciálně pro tento typ letounu. Zkoušky zmíněného stroje probíhaly na řece Volze, poblíž letiště Volžanka, které se nachází v Tverské oblasti. V září roku 2018 letoun L-410UVP-E20 (RF-67758) zavítal na Hydro Aviation Show 2018, která se konala v Gelendžiku. Produkci plovákového podvozku pro letouny typu L-410UVP-E20 bude obstarávat, stejně jako produkci podvozku lyžového, závod PO Strela z Orenburgu. Plovákové L-410UVP-E20 budou přitom sloužit nejen k podpoře operací Ruské armády v arktických oblastech, ale též k obsluze obtížně dostupných regionů Ruska. První letouny typu L-410UVP-E20 uzpůsobené k instalaci plovákového podvozku by Ruské VVS mělo převzít v roce 2022. Instalace plováků na tyto stroje v polních podmínkách by přitom neměla zabrat více než 2 h.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář (vznikl konverzí sériového L-410UVP-E20)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu GE Aviation H80-200 s max. výkonem po 800 hp

Radar:         žádný

Kapacita:    10 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg, přepravovaný v kabině s rozměry 6,34 m x 1,92 m x 1,66 m

 

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 19,98 m
Délka: 14,42 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Dolet s max. zatížením: 420 km

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 11.10.2021