UZGA L-410UVP-E20

Typ:  lehký regionální dopravní letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL); licenční kopie českého typu Aircraft Industries L-410UVP-E20

Určení:  přeprava osob a nákladu na místních linkách, výcvik pilotů dopravních letounů a poskytování neodkladné lékařské pomoci v obtížně dostupných oblastech

Historie:  V létě roku 2015 byla podepsána předběžná smlouva o možnosti montáže dvoumotorových turbovrtulových regionálních dopravních letounů typu L-410UVP-E20 české značky Aircraft Industries na lince závodu UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví) z Jekaterinburgu pro zákazníky z Ruska. Tomu na podzim toho samého roku následoval, který závodu UZGA zajistil licenční oprávnění na kompletaci těchto strojů až do roku 2035. Jedním z důvodů tohoto kroku se stala skutečnost, že v posledních letech většina produkce letounů typu L-410UVP-E20 byla vyhrazena pro ruské zákazníky. Konkrétně z 66-ti těchto strojů, které brány závodu Aircraft Industries opustily v letech 2009 až 2014, skončilo v Rusko hned 45 (tj. téměř 70 % produkce). Dalším důvodem zavedení letounu typu L-410UVP-E20 do výrobního programu závodu UZGA se stal propad ceny rublu, k němuž došlo ve druhé polovině roku 2014. Díky tomu se totiž staly nákupy letounů v ČR pro ruské společnosti velmi nevýhodné. To přitom vedlo k tomu, že v roce 2015 ruské společnosti nepřevzaly jediný letoun typu L-410UVP-E20 z novovýroby. Díky tomu se české společnosti Aircraft Industries, která má ruské majitele, podařilo v roce 2015 prodat pouhých pět těchto strojů (do Alžíru, Nepálu a Bangladéše). Licenční výroba letounu typu L-410UVP-E20 měla tedy též částečně vynahradit propad příjmů podniku Aircraft Industries. Produkce zmíněného stroje v Jekaterinburgu byla zahájena v roce 2016. Prvních pět letounů typu L-410UVP-E20 z produkce závodu UZGA si objednala, dne 27. prosince 2016, leasingová společnost GTLK, dva pro společnost SiLA (RA-67059 a RA-67060), dva pro společnost 2. Archangelskyj OAO (RA-67058 a RA-67062) a jeden pro společnost Chabarovsk Avia (RA-67061). Provozovatelem prvních dvou licenčních L-410UVP-E20 se stala společnost SiLA. Zatímco jeden z těchto strojů (RA-67059) zmíněná společnost provozuje v Madaganské oblasti, domovinou druhého z nich (RA-67060) se stal Irkutsk. Do listopadu roku 2017 brány závodu UZGA opustilo devět letounů typu L-410UVP-E20. Tehdejší plány na léta 2018 až 2019 počítaly s 29-ti sériovými stroji. Do roku 2020 měl zmíněný podnik dle tehdejších plánů ruským dopravcům předat celkem 40 letounů typu L-410UVP-E20. Do konce roku 2020 ale brány závodu UZGA nakonec opustilo jen 21 těchto strojů. Tehdejší výrobní plány letounů typu L-410UVP-E20 na rok 2021 počítaly se čtyřmi stroji. V prostorách závodu UZGA jsou zatím letouny typu L-410UVP-E20 kompletovány výhradně z komponent dodávaných českým výrobcem. Do roku 2019 však mělo dojít k 70-ti % lokalizaci výroby na území Ruska. Brány závodu UZGA navíc tyto stroje zatím opouštějí s instalací importovaných motorů typu H80-200 české výroby. Všechny letouny typu L-410UVP-E20 vyrobené po roce 2020 měly sice pohánět 800 hp motory typu VK-800S tuzemské značky Klimov, tento derivát „vrtulníkového“ motoru typu VK-800V se však zatím stále ještě nenachází ve výrobě. Kromě toho je u letounů typu L-410UVP-E20 z produkce závodu UZGA výhledově plánována též náhrada importované avioniky avionikou ruské výroby. Pro tento stroj byl ale v Rusku vyvinut též plovákový podvozek, lyžový podvozek a podvozek s velkými koly, který je určen pro činnost z VPD s nezpevněným povrchem.

Verze:

L-410UVP-E20 – základní výrobní modifikace letounu typu L-410UVP-E20. Produkce tohoto modelu byla na lince závodu UZGA zahájena v roce 2016.

L-410UVP-E20 (hydroplán) – modifikace letounu typu L-410UVP-E20 s instalací plovákového podvozku. Díky podvozku, který se sestává ze dvou plováků, tento model může operovat z vodní hladiny. Prototyp tohoto modelu vznikl v červenci roku 2018 úpravou sériového L-410UVP-E20 z produkce závodu Aircraft Industries. viz. samostatný text

L-410UVP-E20 (vzdušné řídící stanoviště) – speciální modifikace letounu typu L-410UVP-E20 zastávající roli vzdušného řídícího stanoviště bezpilotních vzdušných prostředků (UAV). Za pomoci palubního vybavení tohoto speciálu lze operační rádius UAV bez SATCOM, který činí 200 km, prodloužit až na 400 km, tedy na dvojnásobek. Tento model byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Armija 2021, která se konala v srpnu roku 2021 na letišti Kubinka.

Vyrobeno:  21+ exemplářů

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu GE Aviation H80-200 s max. výkonem po 800 hp

Radar:        žádný

Kapacita:    17 až 19 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 800 kg

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 19,98 m
Délka: 14,42 m
Výška: 5,83 m
Prázdná hmotnost: 3 725 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 600 kg
Max. rychlost: 405 km/h
Praktický dostup: 6 096 m
Max. dolet: 1 500 km

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 8.9.2021